dinsdag 14 januari 2025

Eigenlijk allang tijd voor een consumentenopstand!

 Wie kent niet het gevoel dat de maanden de laatste tijd steeds langer worden ten opzichte van de inkomsten. Steeds meer mensen halen het eind van de maand nog maar nauwelijks of niet meer... Marcia Luyten schrijft er vandaag een duidelijke column over in de Volkskrant onder de titel Het is tijd dat de consument ook burger wordt en zich niet voor idioot laat verslijten. De inhoud van haar column laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Het is inderdaad niet meer alleen die club van Star .ucks die kapitalen vraagt voor een kopje ingekleurd warm water en er dan ook nog in slaagt gelegaliseerd belasting te ontduiken...

Waar is de tijd dat we na het winkelen ergens een kopje koffie of thee dronken met een appelpunt? De prijzen vliegen daadwerkelijk de pan uit, Marcia Luyten loopt bij de kassa aan tegen een prijs van € 8,00 voor twee koppen warm water met een theezakje, waarbij ze achteraf een schatting maakt van hoe dat bedrag berekend zou kunnen zijn.


Wat doen wij als consumenten hieraan? Het moet toch mogelijk zijn om de -soms ook nog niet eens bijster vriendelijke horeca-uitbaters (-uitbuiters?)- duidelijk te maken dat we er genoeg van hebben? Graag (niet-gewelddadige!) oplossingen. Bij voorbaat dank!

 

Het moge duidelijk zijn dat we van "de politiek" niets hoeven te verwachten, zolang de kiezers met de vingers in de neus en een blinddoek geloof blijven hechten steeds dezelfde partijen die ons klatergouden bergen beloven, die lang voor de uiterste houdbaarheidsdatum al weggesmolten zijn. Democratie, althans wat daaronder tegenwoordig wordt verstaan, is duidelijk de oplossing niet.

Overigens, de horeca gedraagt zich niet wezenlijk anders dan de overheid, die er voor zorgt dat allerlei prijzen (huren, openbaar vervoer, energie, gemeentelijke belastingen en noem maar op) tegen de klippen opgroeien, waarbij de inflatie maar zeer ten dele of zelfs niet (uitkeringen, pensioenen) gecompenseerd wordt - dit geldt uiteraard, maar dat hoef ik niet te vertellen, niet voor de multinationals, noch voor de nuttelozen der maatschappij. Een instantie die de burgers dusdanig besteelt, mag inderdaad best met Roverheid betiteld worden!

Geen opmerkingen: