zaterdag 29 november 2014

Zwart en wit

De volgende 'ingezonden brief' staat deze week in de «Vrije Geluiden» (zoals ik de VPRO Gids nog steeds noem). Ik hoop dat de schrijver er geen bezwaar tegen heeft dat ik zijn mening (waarin ik me helemaal kan vinden!) via mijn blog wat verder verspreid. - Anders hoor ik het graag van hem!


Zwart en wit

Ik wil niemand de zwarte piet toespelen of zwartmaken, maar wordt het niet eens tijd dat we ons door de antipieten niet meer laten afleiden van waar het werkelijk om gaat. Dat de slavernij misschien is afgeschaft, maar dat in grote delen van de wereld nog steeds diepe armoede heerst die in niets onderdoet voor slavernij, dat ik een VPRO Gids vol kan schrijven over wat er allemaal scheef en mis is in deze wereld. Dat we ons zeker niet door Amerika [bedoeld is: de Verengde Staten - Dwarslezer], waar nog volop wordt gediscrimineerd en waar de gevangenis overvol zitten met gekleurde mensen, de les moeten laten lezen over Zwarte Piet.


Ik heb mijn stukgelezen Sjors en Sjimmie van zolder gehaald. Sjimmie was mijn eerste kennismaking met iemand met een andere huidskleur en ik hield en houd nog steeds van hem als van geen ander. Misschien wel meer dan van Sjors. Dat de Sjimmie in mijn boek niet bestaat, weet ik al vele jaren, maar ik heb wel van hem geleerd dat ik niet bang hoef te zijn van iemand met een andere huidskleur en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Verder is het nu een onleesbaar boek en net zo verschrikkelijk als de Sint en Piet uit mijn jeugd.

Laat de huidige Sint en Piet rustig en ongedwongen mee evolueren met de tijd en wij moeten ons weer druk maken over donkergekleurde bootvluchtelingen die worden afgehouden aan onze grenzen en al het leed dat ons werkelijk scheidt.
Willem Boermans, Frankrijk

Geen opmerkingen: