maandag 1 juni 2020

Beschaving op Mars?

Eerlijk gezegd begrijp ik niet precies wat Elon Musk precies bedoelt wanneer hij -na de lancering van een Crew Dragon- stelt dat dit een eerste stap is "naar een beschaving op Mars" (Zie het Algemeen Dagblad van gisteren). Het is natuurlijk mogelijk dat hij dingen weet die gewone mensen, zoals ik, niet weten en dat er in werkelijkheid al beschaafde wezens op Mars wonen. Als dat het geval is laat ik het hierbij.

Ik denk echter dat hij bedoelt dat aardbewoners "beschaving" naar Mars zullen brengen, en dan getuigt zijn opmerking vooral van een waanzinnige hoogmoed en van kolossale oogkleppen. Veronderstellen dat mensen "beschaving" zouden kunnen brengen is volstrekte onzin, en mensen die dergelijke dingen serieus durven te zeggen, zouden levenslang psychiatrisch behandeld moeten worden.


Hoe lang loopt Elon Musk al rond op de wereld? Heeft hij nog steeds niet door dat de mensheid vooral ONbedschaafd is. Denk alleen maar aan de manier waarop het kapitalisme (en het neoliberalisme) de overgrote meerderheid van de mensheid uitbuit, denk aan de beschavingsmissies van de christelijke zendelingen in Afrika en Amerika (en daarmee bedoel ik niet de Verengde Staten, maar het hele continent van Vurenland tot en met Alaska), of de manier waarop Europese kolonialisten op beschaafde wereld kleurlingen uitgeroeid hebben, en hoe de Verengde Staten in bijv. Irak 'democratie' gebracht hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik zomaar enkele voorbeelden heb aangehaald, er zijn ontelbare andere voorbeelden te noemen!

Foei, Elon Musk, ik denk dat je net zo ver naast je schoenen loopt, als een groot deel van de Tesla-rijders zich met een hoop kapsones asociaal gedraagt in het verkeer. Misschien zou een hersenspoeling, maar dan wel een heel drastische, nog helpen. Je zou bij Donald Trump(et) eens kunnen navragen of dat ook kan met zijn bleekwater-medicijn!

Geen opmerkingen: