woensdag 25 april 2018

Geld is -en kost- tijd (dus niet andersom!)

Wijze (en gedenkwaardige) woorden van Pepe Mujica, die tussen 2010 en 2015 president van Uruguay was:

Mensen zitten in een enorm spinneweb [dit is geen spelfout, ik houd me niet aan de rare spellingsregeltjes van de TaalCurie], namelijk de consumptiemaatschappij, die is opgezet in functie van de accumulatie. De mensen zijn zich daar niet eens van bewust.
Als je iets koopt, vergis je dan niet, dan is het instrument niet het geld waarmee je koopt. In werkelijkheid koop je met tijd uit je leven, namelijk de tijd die je hebt besteed om dat geld te verkrijgen. Dat wil zeggen dat, wanneer je geld uitgeeft, dan geef je in werkelijkheid tijd van je leven uit, die dan namelijk verdwenen is. Wanneer ik je de soberheid voorstel als een levenswijze, dan stel ik je die voor als een manier om meer tijd te hebben. Zoveel mogelijk tijd om te kunnen leven, op de manier die jou motiveert. En dat is niet noodzakelijkerwijs werken.
Mijn definitie van armoede komt van Seneca: "Arm zijn degenen die veel nodig hebben. Dát zijn de armen."


Geen opmerkingen: