Volgens een artikel in het Algemeen Dagblad van vandaag wordt "vanaf vandaag ook bij 70 km/u [beboet] tijdens werkzaamheden", zodat "de wegwerkers veiliger hun werk [kunnen] doen”, volgens het Openbaar Ministerie.
De vraag is overigens wat precies verstaan wordt met "tijdens werkzaamheden". Ik kom regelmatig op plaatsen waarbij langs de weg een verlaagde maximumsnelheid wordt aangegeven met een bordje van een kuilgravend persoon, ook op rare tijdstippen (in de weekends, 's avonds), wanneer in de wijde omtrek geen "wegwerkers" te zien en vaak zelfs geen in de berm geparkeerde apparaten. Dat is dus NIET "tijdens werkzaamheden"; maar ik vrees dat het Openbaar Ministerie dollartekens in de ogen heeft zolang als er (in feite niet-legitiem) zichtbaar een snelheidsbeperking is aangegeven.
En ook wanneer 5 of 10 km verder (en soms zelfs ook nog aan de andere kant van de weg) bermen gemaaid worden, heb ik ernstige twijfels aan de legitimiteit van deze snelheidsbeperking. Het zou eerlijker zijn om achterop de apparatuur een grote driekhoek mee te laten rijden!
In andere landen (België, Frankrijk, Spanje) zijn op deze tijdstippen zonder wegwerkzaamheden de borden onzichtbaar gemaakt, door ze 90° van de weg af te keren, door ze om te klappen of door er een zak overheen te trekken.
In het genoemde artikel wordt verwezen naar werkzaamheden aan de A12 vanaf vandaag tot begin 2024. "Wie dus harder rijdt dan 70 km/u op dit traject en in de genoemde periode, krijgt ongeacht het tijdstip gewoon een bon." Het is natuurlijk mogelijk dat deze werkzaamheden continu uitgevoerd worden, en dan klopt de formulering. Maar wanneer er bijvoorbeeld in de weekends niet wordt gewerkt, wat is dan het criterium? "genoemde periode [...] ongeacht het tijdstip" of alleen "tijdens werkzaamheden", dus wanneer er daadwerkelijk aan de weg gewerkt wordt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten