woensdag 10 april 2013

Is «War Child» de oplossing?

Het is aardig van organisaties als «War Child» dat ze proberen om het leven van oorlogsweesjes wat kleur te geven -en er zijn beslist veel mensen die daar met de beste bedoeling aan bijdragen en  meehelpen- maar wat lossen ze uiteindelijk op? Er worden kinderen opgevangen, die later in hun leven, in een volgend conflict alsnog doodgeschoten worden - of anderen doodschieten; er worden scholen en weeshuizen gebouwd, die na een volgende oorlog weer in puin liggen. En ongetwijfeld blijft er links en rechts (vooral "rechts" denk ik zo) het een en ander aan de strijkstok hangen van lui die een dergelijke organisatie (en ik bedoel beslist niet dat dat wél of niet het geval is bij «War Child») "besturen".

Er is maar één werkelijke oplossing: de wapenindustrie stilleggen. De christelijke politici hebben ongetwijfeld wel eens gehoord dat zwaarden in ploegijzers moeten worden omgesmeed (Jesaja 2:4), maar kennelijk zitten zij er niet mee dat ze na hun leven door hun god verdoemd zullen worden tot het welverdiende eeuwige hellevuur.

En écht eerlijke mensen zouden voortaan bij verkiezingen alleen nog maar moeten stemmen op partijen die in hun verkiezingsprogramma duidelijk maken dat zij de wapenindustrie willen beëindigen. Het enige argument ten gunste van de wapenindustrie is dat bepaalde groepen mensen zich met deze moordende industrie legaal verrijken, en grof verrijken. Wat mij betreft gaat het hier om gelegaliseerde moordenaars... En het kan ook geen kwaad bedrijven te boycotten die op een of andere manier bij de wapenindustrie betrokken zijn.

"In wars, boy, fools kill other fools for foolish causes." (Robert Jordan, Eye of the World, bladz. 66)

2 opmerkingen:

Willem Wejes zei

Gelukkig: je bent weer actief!

Nou, het boek "Animal Farm"; de PVDA; "linkse" TV personen als Matthijs c.s. laten toch ook zien dat ze niet vies zijn van geld, dus dat de linkse strijkstok minder kleverig zou zijn dan de rechtse betwijfel ik.

Ik zeg in een discussie over oorlog altijd: "als iedereen lekker thuis blijft, is er geen oorlog". Men vind dit doorgaans een wereldvreemde gedachte. Toch denk ik dat als mensen gewoon een goed thuis hebben, ze niet zo gauw te porren zijn voor oorlog.

En inderdaad "War Child" en vergelijkbare organisaties zijn aan het dweilen met de kraan open, dus kunnen ze hun inspanning beter op de oorzaak richten ipv gevolgen te bestrijden.
Ik vermoed dat de leiding van deze organisaties er een niet onaardig inkomen aan over houdt, dus ik verwacht dat ze geen risico durven lopen door een wijziging van hun beleid. Zeker niet in Nederland, dat een belangrijke leverancier is van hulpmiddelen voor de oorlogsindustrie.

off topic: "na hun dood" zou ik veranderen in "na hun leven", dat vind ik wat sterker...

groet,
Willem Wejes

Dwarslezer zei

Dank voor je off-topic suggestie, Willem. Ik heb hem overgenomen.