maandag 13 december 2004

Zwarte dag?

In de media verschijnt vandaag een grote zwarte advertentie van Sony met de tekst "Zwarte dag voor de platenindustrie". Het gaat natuurlijk over het illegaal downloaden van muziek en Sony's legale "alternatief".
Eerlijk gezegd denk ik dat het heel wat beter zou zijn geweest wanneer Sony deze advertentie niet geplaatst zou hebben en het aldus uitgespaarde geld gebruikt zou hebben om hun muziekdownloadservice goedkoper te maken.

Hun prijs van bijna € 1,00 per nummer maakt de muziek ongeveer even duur (dus véél te duur) als de prijs voor muziek op een CD - en dat dan bovendien nog met alle nadelen van gecomprimeerde muziek, die in dit geval ook nog eens niet in het populaire MP3-format wordt aangeboden maar in ATRAC3. Bovendien kan de muziek maar een beperkt aantal keren gekopieerd worden.

Verder doet Sony ook nog aan koppelverkoop, want met mijn browser (Firefox, die veel veiliger is dan Internet Explorer) krijg ik te horen dat ik eerst "Internet Explorer 5.5" (ook nog eens een oude versie) moet installeren. Vervolgens moet de eventuele gebruiker zich ook nog eens registreren én nog eens extra software installeren.

Kortom, mede gezien het risico dat door computer-problemen (bijv. een crash of per ongeluk wissen) de muziek verloren gaat, lijkt het mij dat de enige die aan deze "dienst" van Sony wint, Sony zelf is: ze verkopen muziek voor de gemiddelde prijs van CDs, maar zonder de productiekosten (CD, hoesje, boekje, transport, enz.).

Misschien begrijp ik nu ook de titel van de advertentie: ik denk dat Sony zelf ook wel inziet dat hun dienst geen alternatief is voor notoire "illegale" kopieerders. Het zou me niks verwonderen wanneer de club met de belachelijke naam BREIN binnenkort daadwerkelijk mensen gaat vervolgen. Dat is immers wat steeds gebeurt zodra mensen te slim zijn om zich voor de gek te laten houden. Of, zoals Goethe al zei: "Und bist Du nicht willig, so brauch ich Gewalt"...

Geen opmerkingen: