dinsdag 26 april 2005

En dan nu graag de échte reden!

Op de voorpagina van de Volkskrant staat vandaag een artikel met de veelzeggende kop «Het ja-woord zal klinken door gans het land» (waarom doet die woordkeuze me denken aan de NSB?). Hierin wordt verteld hoe het rariteitenkabinet van Balk en zijn vissen (Zalm en Bot) vanaf 5 mei de Nederlanders zal gaan overtuigen van het belang van de Europese 'grondwet'. De PvdA heeft al gevraagd of Wim Kok een handje wil helpen, maar het CDA heeft Lubber bewust niet gevraagd. Ze zeggen zelf dat dat is omdat ze "het doen met onze huidige bewindslieden", maar ik vraag me af of het misschien iets te maken heeft met het bij de UNHCR bezoedelde blazoen van Lubbers.

Hoe het ook zij: ik hoop van harte dat de Nederlandse kiezers geleerd hebben van de laatste verkiezingen, toen ze door hun onnadenkende houding Balk aan de macht hebben geholpen. Want, zeg nou zelf, welk verstandig mens wil iets doen omdat de club van Balk vindt dat we dat moeten doen. Niemand toch?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

juist, en namens balk en zijn breiers heeft het ipp (instituut voor publiek en politiek) - financieel ondersteund door (lees: onder auspiciën van) het ministerie van binnenlandse zaken - alvast een voorschotje genomen door een voor een de oproepers tot TEGEN-stemming af te schieten: op 27 april spande het clubje de haagse rechtbank voor de kar van het dwaze kabinet door de referendumstemwijzer van http://www.eurodusnie.nl uit de lucht te halen (eerder waren het comité 'grondwet nee' en de werkgroep 'tegen de grondwet' al aangepakt) om vage redenen als dat de website inhoudelijk teveel zou lijken op hun eigen meerkeuzetoets - nogal wiedes, ze behandelen dezelfde materie (de anti-europeanen-wet) op een vergelijkbare (maar duidelijk niet gelijke) overzichtelijke (maar, in het ipp-geval, niet inzichtelijke) manier.
voorzover er een gezamenlijk europa nodig is, kunnen we beter als slogan hanteren 'europa verdient beter' (dan deze verzameling wetmatige vrijheidsbeperkingen) - recht hebben op tóégang tot iets (een vaker voorkomende omschrijving in dat pak papier) wil helemaal niet zeggen dat ik binnenkom (om het maar eens heel simpel aan te geven) - hoe durven ze zoiets wet noemen en volhouden dat er democratisch beslist gaat worden - ik las ergens dat 'onze' regering hoopt dat we vóórstemmen (want dan kunnen ze zeggen dat we voor zijn), maar als we massaal tégenstemmen maakt het niet uit, dan doen ze toch gewoon wat zij willen, en zij zijn toevallig vóór (die honderdduizend euro die zij gaan besteden aan ons ervan overtuigen dat we toch echt wel vóór moeten zijn zal ook wel ergens vandaan komen, en ik mag hopen niet uit onze belastingcenten - kan iemand even aan dat geld ruiken, en doorgeven hoeveel het naar rotte vis stinkt?).
even iets heel anders: waarom krijg ik het gevoel dat we in voortdurende oorlogsdreiging leven en dat de enige remedie is om vóór die idiote nepwet te stemmen - de enige dreiging die ik waarneem komt van die oorlogen veroorzakende bush-bush, en 'onze' regering doet alles om die klojo te behagen, desnoods sluiten ze een complete provincie hermetisch af, om die havik op onze kosten te fêteren (en als je je ongenoegen over dat bezoek in een website beargumenteert, wordt die acuut uit de lucht gehaald) - waarom schreef ik dit neer, o ja, om aan te geven dat we geen groot-europa nodig hebben, als lokale politici wat zorgvuldig hun vriendjes uitkiezen - als balk en co, dommer en maten nu allemaal een enkele reis nemen naar de residentie van klojo (desnoods op onze kosten) en ter plekke doorgaan met hun marionetten-activiteiten, wellicht dat we dan hier weer een gezond klimaat krijgen en een regering zoals we die kiezen, of misschien kunnen we het wel gewoon zonder, dat volk kost toch alleen maar geld.
nou, dit alles even ter overweging - morgen meer?

Anoniem zei

De PvdA heeft dan wel gevraagd of Wim Kok wil meehelpen, maar voorzover mij bekend heeft de heer Kok dit nog in beraad. Uw tekst suggereert dat hij heeft toegezegd te zullen helpen. Ik verwacht hem wijzer dan dat, en vertrouw er zelfs op dat hij TEGEN stemt.

Dwarslezer zei

Aangezien "anonymous" me geen e-mail adres heeft achtergelaten, moet ik wel op deze manier reageren: Ik heb alleen geschreven dat de PvdA Kok gevraagd heeft om een handje te helpen, maar ik kan nergens in mijn tekst ook maar de geringste verwijzing vinden voor een suggestie mijnerzijds dat hij heeft 'toegezegd te zullen helpen'. Die conclusie is dus helemaal voor de rekening van 'anonymous'.