woensdag 14 december 2005

Paranoia-bevordering

Vanmorgen werd ik in de Amsterdamse Metro (toch al geïrriteerd, omdat ik door de nieuwe dienstontregeling van de NS mijn aansluiting net voor mijn gezicht zag wegrijden) verrast door een omroepmededeling waarin ongeveer (niet letterlijk, want ik ga nu op mijn geheugen af) aangekondigd werd dat er deze week in een metrostation een ontruimingsoefening zou plaatsvinden, waardoor de reizigers daar ongeveer 20 minuten vertraging zouden oplopen. We werden trouwens ook nog bedankt voor ons begrip.

Ik wil daarbij duidelijk maken, dat ik helemaal geen begrip heb voor dit soort geneuzel, dat alleen past in de politiek van het balkenkabinetje om de Nederlandse bevolking zoveel mogelijk angst in te boezemen voor 'terroristen' (ongetwijfeld met de achterliggende hoop dat wij zullen denken 'als de overheid dit soort oefeningen nodig vindt, moet er toch wel een grote dreiging zijn'), met als enige uiteindelijke doel ons nog verder te kunnen controleren en onze democratische rechten nog verder te kunnen beperken.

Wanneer deze club zich écht iets gelegen liet liggen aan het maatschappelijk welzijn van de Nederlandse bevolking zou er bijv. hard gewerkt worden aan het bestrijden van alcohol in het verkeer en aan het automobilisme in het algemeen, aan het bevorderen van het openbaar vervoer en aan verbeteringen in het onderwijs.

Ik wil in dit verband nog graag verwijzen naar het begin van het artikel Technologie van de repressie van Ferdie Westen:
Binnenlandse veiligheid, "innere Sicherheit". Voor de handhaving van de binnenlandse (wan)orde worden steeds grotere bedragen uitgetrokken, wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek verricht... worden steeds meer mensen bedreigd.
Met de verslechtering van de ekonomiese situatie bewapent de staat zich. Preventief. Verfijnde registratietechnieken, onlustenbestrijding, counter-insurgency, uitgewerkte burgeroorlogblauwdrukken.
Een indrukwekkend arsenaal van "technologie van de repressie" wordt opgebouwd. Dit gebeurt voor een belangrijk deel buiten het gezichtsveld van de gewone burger. Als het al zichtbaar wordt, dan is dat vooral door de bestrijding van de gewapende verzetsgroepen in met name de BRD en Noord-Ierland. Het (toekomstig) toepassingsgebied is echter ruimer. Het dient ertoe de toekomstige aanzetten tot verzet in de kiem te smoren, in beginsel al onmogelijk te maken.
Mocht het onverhoopt toch tot verzet komen, dan kan dat hard worden onderdrukt, zo denkt men. Het gaat om een uitgewerkte strategie. De geplande preventieve kontra-revolutie.
Je had misschien uit de verwijzing naar de BRD en Noord-Ierland al geconcludeerd dat het artikel, hoe actueel in zijn algemeenheid ook, niet recent is. Klopt! Het is afkomstig uit het blad De AS van november/december 1977 en het zal waarschijnlijk niet zo gemakkelijk te vinden zijn, wat heel jammer is, omdat het artikel ook een goed inzicht geeft in wat er momenteel zoal voor pogingen gedaan worden om onze democratische rechten te kortwieken.
Als je verder wilt zoeken, zou je de link van De AS in de rechterkolom van mijn blog kunnen proberen.

Geen opmerkingen: