woensdag 3 januari 2007

Luisterboeken lezen?

Het voorbije uur heb ik naar een interessante discussie geluisterd op het eerste programma van Radio Nacional de España. Besproken werd waarom er bijv. in het Verenigd Koninkrijk en de V.S. een enorm aanbod is van luisterboeken (boeken -romans of wat dan ook- die, vaak door acteurs, voorgelezen worden en op een CD verkocht worden), terwijl die in Spanje nauwelijks te vinden zijn.

Het eenvoudigste antwoord is dat het Spaanse publiek nog niet gewend is aan het idee van luisterboeken. Net als Coca Cola, MacDonald en veel andere zaken, zal ook dit aspect van de anglosaxificatie (in veel gevallen een synoniem van 'verluiing') Spanje bereiken.

De vertraging waarmee Spanje deze 'vernieuwingen' overneemt is juist een van de aantrekkelijke kanten van dit land.

Een interessant voorbeeld hiervan is wat een vriendin uit Barcelona me in 1970 zei toen ze in Nederlandse supermarkten het enorme assortiment aan soep in pakjes zag. Zij was ervan overtuigd dat die in Spanje nooit populair zouden worden, want: "Wat kost het nou voor moeite om zelf een soep te maken? En bovendien smaakt zelfgemaakte soep veel beter!" Aan degenen die geen ervaring hebben met Spaanse supermarkten: de keuze daar is tegenwoordig minstens even groot als in Nederland.

Persoonlijk vind ik een door een ander voorgelezen boek een ramp. Misschien valt het minder op, maar net als een op een roman gebaseerde film is ook een voorgelezen boek een persoonlijke interpretatie. Ik vind het onontbeerlijk om een boek met mijn ogen (en eventueel met mijn eigen stem, hardop) te lezen, met mijn eigen intonatie en nadruk. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om eventueel één of enkele alinea's terug te gaan in de tekst, zonder dat ik een halve CD terug moet zoeken.

Een collega van me 'leest' deze luisterboeken (romans) tijdens zijn vele autoreizen. Ofwel zijn luisterromans niet zo boeiend of aangrijpend als échte (papieren) romans, ofwel vormt hij een groot gevaar voor de verkeersveiligheid.

Een andere moderne optie om boeken te lezen bestaat uit electronische boeken ('e-books'), die van het Internet gedownload kunnen worden. Ofschoon ik nog steeds de voorkeur geef aan papieren boeken (het lijkt me eerlijk gezegd niet erg verstandig om een e-book mee in bad te nemen - terwijl ik elke avond/nacht minstens een uur in bad lig te weken vóór het slapen gaan), maar e-books lees ik tenminste helemaal zelf, ook al is het dan van een beeldscherm.

1 opmerking:

Anoniem zei

Interessant onderwerp!

Ik heb geen ervaring met luisterboeken, maar wel met muziek. op dit moment luister ik naar een compilatie van muziek die mij zeer interesseert, terwijl ik ook een brief schrijf. het is opvallend hoeveel schrijffouten ik maak vergeleken bij muziek die mij minder boeit (of stilte)!
Ik vrees dus ook dat die automobilist een gevaar op de weg is!
Ik heb ook eens geprobeerd om tijdens het motorrijden een walkman te beluisteren, maar ik vind dat een ramp: ik hoor de verkeersgeluiden niet meer!
Toch kunnen luisterboeken niet alleen nuttig (denk aan de blindenbibliotheek me gesproken boeken) zijn, maar ook aangenaam: ik kan me Paulus de Boskabouter niet meer voorstellen zonder de stem van Jean Dulieu! Mijn stem is een stuk minder!
Ik vind overigens wel dat Engelse acteurs beter voordragen dan Nederlandse, dus daar kan het ook aan liggen.
Dus alles bij elkaar zal het wel zo zijn dat ellek foordeel se nadeel hep...