vrijdag 11 januari 2008

Metro aan het handje van de DVD-mafia

De Metro kopt vandaag op de voorpagina met een kolossale letter Piraterij woekert (helaas niet te vinden in de RSS-feed), waarbij uit het artikel niet duidelijk blijkt waar het precies om gaat. In de eerste alinea wordt vermeld dat 'de piraten' een omzet behaald hebben van 153 miljoen euro.

In de derde alinea gaat het er echter ineens over dat er "meer gedownload en geripped" wordt volgens directeurs van bioscoop-organisaties.

Weer een alinea verder gaat het erover dat er een jaarlijkse toename is van 'tientallen miljoenen euro's voor wat betreft de illegale verspreiding van films' en dat 'illegale downloads sterk toenemen'.

Geneuzel en gelul, kortom, want om te beginnen zijn downloads in Nederland nog steeds niet illegaal, al zou de DVD-mafia dat maar al te graag willen. Het aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is illegaal, maar niet het downloaden, al begrijp ik best dat het wel leuk zou zijn als iedereen dat aan zou willen nemen.

Bij piraterij denk ik aan mensen die een DVD kopen (of desnoods van iemand lenen) en daarvan honderden (of misschien wel duizenden) copieën maken en die verkopen. Voor dat soort mensen heb ik geen enkel respect en die mag je van mij dan ook gerust piraten noemen. In deze context kan ik me een omzet van welk bedrag dan ook voorstellen.

Gaat het echter om downloaden dan is er sprake van heel iets anders. Het gaat dan namelijk niet om grootschalige verrijking zonder afdracht van rechten, maar om zonder kosten iets te krijgen, waarnaar gekeken kan worden (misschien maar één keer als het tegenvalt), soms van films die nergens te koop zijn. In dit geval kan dan ook niet gesproken worden van een bepaalde 'omzet' en al zeker niet van een verliespost voor de DVD-industrie. Het is namelijk zeer de vraag of de downloaders de betreffende films gekocht zouden hebben, als het niet mogelijk was geweest om ze down te loaden. Het feit dat iemand zonder daarvoor geld uit te geven films downloadt, betekent nog niet dat hij het geld (of de mogelijkheid) zou hebben om die betreffende films te kopen.

En het gebruik van de term 'rippen' zegt in deze context niets. Een piraat 'ript' een DVD om hem te kunnen vermenigvuldigen, maar iemand die van een vriend een DVD leent om hem te copiëren ript ook, en het moge duidelijk zijn dat het hier om volstrekt verschillende zaken gaat.

Kan iemand me trouwens legaal aan de film «Themroc» (Claude Faraldo, 1973) helpen? Die kan ik namelijk bij geen enkele leverancier vinden, en ik moet er toch niet aan denken de woede van de DVD-mafia op de hals te halen door te proberen hem ergens down te loaden...

Geen opmerkingen: