zaterdag 9 mei 2009

Wat is het verschil tussen de ene dode en de andere?

Die vraag heb ik in het verleden ook al diverse malen gesteld in verband met de logica waardoor de Nederlandse en de Verenigdestaatse massamedia (in slaafse imitatie van het Israelische régime) altijd veel geschokter reageren op het aantal doden aan Israelische zijde in het bezette Palestina dan dat aan Palestijnse zijde, terwijl bijvoorbeeld bij de Israelische aanvallen op de Gaza-strook meer dan 100 maal zoveel Palestijnse doden gevallen zijn dan Israëlische doden. En die Israeli's waren dan ook nog eens soldaten, die in de Gaza-strook simpelweg niets te zoeken hadden.

Verleden week reed in Apeldoorn iemand met vage bedoelingen (hij zou een actie tegen het 'koningshuis' beoogd hebben, maar je moet wel behoorlijk simpel zijn om te denken dat je met een kleine personenauto iets kunt doen tegen een stevige autobus) een flink aantal mensen aan, waarvan er inmiddels al acht overleden zijn (als ik het goed gehoord heb).

Tragisch, uiteraad, want elk mens, die niet door een natuurlijke oorzaak sterft, is er een te veel. Inmiddels zijn de hele week al herdenkingsbijeenkomsten gehouden in Nederland. Zojuist hoorde ik in een radio-uitzending van het ANP-nieuws dat er een herdenkingsbijenkomst gehouden was voor kinderen en dat er later op de dag nog een herdenkingsbijeenkomst zou zijn voor oudere kinderen (zie in deze context ook Trouw van vandaag).

Verleden maand (op 22 april) publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een persbericht over een "Grote daling verkeersdoden in 2008". Volgens dat bericht zouden er verleden jaar in Nederland nog maar 750 verkeersdoden gevallen zijn (in 2007 was dat aantal nog 791).

Wordt het niet eens tijd om voor dat veel grotere aantal verkeersdoden (die óók in heel veel gevallen te wijten zijn aan onverantwoord (verkeers)gedrag) herdenkingsbijeenkomsten te organiseren, en dan niet alleen voor de directe familie? Of is dat pas nodig als er iemand van de familie Von Amsberg in de buurt was toen die slachtoffers met geweld gedood werden?

En misschien wordt het ook wel eens tijd om nu eindelijk eens serieus werk te gaan maken van de verkeersveiligheid. Wel een hoop geld voor de bestrijding van gesuggereerd terrorisme, maar het verkeersterrorisme, dat ons al tientallen jaren teistert wordt bestreden met af en toe eens een alcoholcontrole en een APK.

Waarom moeten auto's sneller kunnen rijden dan de maximumsnelheid? Waarom mogen kolossale vrachtwagens nog steeds door woonwijken rijden, vaak met veel te hoge snelheid? Waarom worden auto's niet verplicht voorzien van apparaten die bij het binnenrijden van een bebouwde kom of een woonerf automatisch de snelheid beperken en die bij bepaalde (alcohol- of drugsgerelateerde) verschijnselen van de bestuurder de motor uitschakelen? Ik noem zomaar wat mogelijkheden...

Geen opmerkingen: