vrijdag 27 januari 2006

Weer zo'n nutteloos artikeltje!

"Biologische groente is niet gezonder" (Metro 27 januari) volgens een onderzoek van de Consumentenbond, omdat in biologische groenten "nauwelijks meer 'gezonde' stoffen dan (had hier misschien 'als' moeten staan?) vitaminen, mineralen en antioxidanten zitten."

Wat ik mis in het artikeltje is of er misschien in de biologische groenten ook evenveel mest, insecticiden en andere rotzooi zit als in 'gewone groenten'. Ik mag hopen dat de Consumentenbond dat toch wel onderzocht heeft, en het was dan ook wel zo prettig geweest als dat in het artikeltje vermeld was, waardoor mensen écht iets aan de informatie zouden hebben.


Wat ik me in ieder geval zonder meer afvraag is of de Consumentenbond ook naar de verschillen voor het milieu gekeken heeft. Het lijkt me toch een belangrijk verschil of er voor de teelt van groenten al dan niet gul met gif gespoten wordt. Maar dat wordt dus kennelijk in de groenten niet aangetoond en dus is er niks aan de hand...

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja, mijn partner en ik hebben ooit eens een smaaktest gedaan: groenten uit 2 verschillende winkels op dezelfde wijze bereid en geproefd. Wij kunnen rustig stellen dat de groenten van de biologische winkel een heel stuk beter smaken dan die van de supermarkt. Een simpele test, door iedereen te doen. Helaas is het biologische spul wel vrij prijzig. Smaak zegt weinig over gifstoffen, maar toen we een konijn hadden toonde dit dier een duidelijke voorkeur voor Hollandse andijvie uit de biologische winkel...

En de Consumentenbond doet zover ik weet allang zelf geen testen meer, dus die zullen wel iemand napraten die er belang bij heeft.