donderdag 29 mei 2008

Wat in Nepal kan, moet toch hier ook kunnen?!

Vanmorgen las ik in de sufferdjes Spits en Metro (helaas zonder RSS-links) verheugende koppen: Nepal schaft de monarchie af, resp. Nepalese koning krijgt twee weken. En inderdaad, de grondwetgevende vergadering heeft gisteren de 240 jaar oude monarchie afgeschaft. (zie ook de Volkskrant, gisteravond).

Niet alleen verheugend, maar ook belangwekkend nieuws, want als in Nepal de monarchie afgeschaft kan worden, dan zou je denken dat ook het Nederlandse volk ook eindelijk wel eens af zou moeten willen van de familie, die met een hoop truukjes (en natuurlijk "bij de gratie Gods", dus van de hoofdfiguur uit een van de oudste sprookjesboeken ter wereld) Nederland al weer bijna twee eeuwen gebruikt om zich te verzekeren van een luxe leventje.

Ook in de voorbije eeuw zijn in Europa talloze monarchieën opgedoekt (denk maar aan Italië, Duitsland, Griekenland, Bulgarije, Rusland), en het wordt hard tijd dat dit soort overblijfsel uit de duistere Middeleeuwen nu ook in Nederland maar eens afgeschaft wordt.
En als we dan toch in Nederland bezig zijn, kunnen we meteen ook de andere monarchieën op onbezoldigd pensioen sturen, zoals die van de Spaanse koning Juan Carlos, die door de fascistische dictator Franco op zijn troon is gezet, of die in het Verenigd Koninkrijk, België of de Scandinavische landen.


Leve de Republiek, zou ik zeggen!

Kijk voor meer argumenten en informatie op de website van het Nieuw Republikeins Genootschap, en klik hier voor een verhelderend filmpje.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De Nederlandse monarchie is opgericht in 1813/1815 en dus bepaald geen overblijfsel uit de Middeleeuwen. De Nederlandse monarchie functioneert prima, dus waarom afschaffen? "If it ain't broke, don't fix it".

Overigens zet je Juan Carlos hier geheel ten onrechte als fascist weg. Hij heeft juist de democratie in zijn land sterk bevorderd.

Dwarslezer zei

Toch even wat recht zetten, want sommige monarchisten hebben kennelijk een oranje vlek voor hun ogen als het over hun stokpaardje gaat.

Ik heb niet gezegd dat de Nederlandse monarchie een middeleeuws overblijfsel is, maar dat het verschijnsel monarchie middeleeuws is.

Verder zet ik Juan Carlos helemaal niet weg als fascist. Ik zeg alleen dat hij door de fascistische dictator Franco is uitgekozen (en getraind) als koning van Spanje. Tot op heden is na de dood van Franco in Spanje nog steeds niet afgerekend met het fascisme.

In hoeverre Juan Carlos de democratie bevorderd heeft (althans wat daarvoor in Spanje - en ook in Nederland - moet doorgaan) doet helemaal niet terzake. Ook je opmerking over de prima functionerende Nederlandse monarchie (waarbij ik me afvraag hoe een monarchie kan functioneren... Nee, probeer het me maar niet uit te leggen!)kan geen rechtvaardiging zijn voor het handhaven van een middeleeuws instituut.

Juan Carlos is (net als Bea) als monarch een middeleeuws verschijnsel. Wat die personen als mens waard zijn interesseert me al evenmin als wat de menselijke betekenis is van de overbuurman van mijn bakker. Hun status (die van Juan Carlos en Bea) is achterhaald en onverdiend.