maandag 15 maart 2010

Katholieke kerk en Antoine Bodar vormen eng setje

Metro richt zich op een dynamische, stofvrije doelgroep. Als columnist dien ik daar rekening mee te houden. Verhalen uit de oude doos (lees: mijn jeugd) zijn ongepast. Maar kindermisbruik door rooms-katholieke geestelijken is dat natuurlijk ook.

Hóe mijn hersenen werken, weet ik niet. Vast staat slechts dat enige lijn ontbreekt. Anyway: het woord ’Solex’ schoot door me heen toen de homoseksuele rooms-katholieke priester (enkele synoniemen op rij) Antoine Bodar afgelopen week in DWDD een vraag van de aangeschoven Jan Mulder beantwoordde. Mulder tot Bodar: “Jouw hormonen gaan toch ook wel eens met je aan de haal? Hoe los jij dat op?” Antwoord Bodar: “Ja, daar ben ik mens voor. Ik blaas stoom af middels natte dromen. Dat komt regelmatig voor.” Mulder, op de bekentenis van Bodar dat hij zich (dus) met losse handen aftrekt: “Valt dat te oefenen? Kun je daar een bepaalde handigheid in krijgen?”...Voor uw beeldvorming nog: een Solex was een dikke fiets mét trilmotortje. En trilzadel. Tip van Ton voor Antoine Bodar: ook met twee handen aan een Solex-stuur kun je celibatair verantwoord opgewonden raken. Ík weet het zeker.

De katholieke kerk en Antoine Bodar vormen een eng setje. Al pleegt Antoine Bodar live op televisie zes moorden, dan nog wast hij zijn handen in onschuld. Logisch dus dat Bodar alle ophef rond het recent aan het licht gekomen seksuele misbruik in het salesiaanse jongensinternaat in ’s Heerenberg beschouwt als gezeik van een dronken aardbei. Zijn mimiek zegt voortdurend: “Ik weet zeker dat al die ventjes het allemaal hartstikke lekker vonden als ze hartstochtelijk werden betast door een van onze door God gezonden katholieke engelen. Maar over dát aspect, de ultieme vorm van naastenliefde, hoor je niemand. In plaats daarvan wordt de katholieke kerk in een kwaad daglicht gesteld. Bah!”

Antoine Bodar is te intelligent om dat zo hardop uit te spreken. Dus grossiert de ijdeltuit in ‘wouterbosjes’: draaien, draaien én alles openlaten. Door chronisch te weigeren het boetekleed spontaan aan te trekken, rest er wat mij betreft maar één passende straf voor de katholieke kerk: opdoeken dit zedenloze clubhuis. Aan alle katholieken: laat uw kerk vallen. Míjn God distantieert zich van seksueel misbruik. Anders was hij wel seksbaas geworden. Úw God verdient úw respect.

Ton Broekhuisen (Vandaag gepubliceerd in Metro.)

Geen opmerkingen: