dinsdag 13 oktober 2009

Balkenende mag van mij een masochist zijn...

Enkele dagen geleden gaf ik al aan dat ik niet veel verwachtte van het debat over het 'koningshuis', en helaas zijn mijn verwachtingen weer helemaal uitgekomen. Desondanks heeft het toch wel enkele interessante dingen opgeleverd.

Zo blijkt nu ineens dat de leden van het 'koningshuis' jaarlijks ruim € 610.000 mogen declareren voor privé vliegkosten (NRC, 8 october 2009). Dat zijn o.a. diezelfde mensen (vermoed ik) die tot in 2006 in Amsterdam met een speciale vergunning illegaal gebruik maakten van parkeerplaatsen voor hulpverleners. Zie hierover mijn artikel Nog een reden om korte metten te maken met de monarchie... van 23 mei 2006.

Balkenende wil -zegt hij tenminste- "kritisch" gaan kijken naar de kosten van het 'koningshuis', maar hij wil nog niets concreets zeggen over de maatregelen die hij misschien gaat nemen. Ook suggereert hij dat hij nog wat wil morrelen aan de belastingvrije schenkingen van de familie Von Amsberg & Co. Hij gaat in ieder geval de vliegkosten beperken, zegt hij: voorzover als het van hem afhangt mogen alleen Willem A., Máxima en Hare Koninklijke Bea nog de kosten van privévluchten declareren. (De Pers, 8 october 2009).

Dat zijn er dus nog drie teveel. Ze bulken van het geld, dus het is nutteloos dat ze gratis kunnen vliegen. Zeker als ze dan ook nog eens vakantiehuisjes kopen aan de andere kant van de wereld. Dat is niet alleen vreselijk milieubewusteloos, maar ook nog eens gruwelijk asociaal jegens de Nederlandse minima (en tegenwoordig de niet-eens-zo-minima), die hun laatste centen bij elkaar moeten schrapen voor een midweekje Center Parks. Hierbij past alleen het woord 'schandalig' (nouja, ook wel andere woorden, maar dan moet ik grof worden).

Balkenende wil verder op geen enkele wijze aan de monarchie tornen: "Ik pleit ervoor zuinig te zijn op het koningschap. Het is een symbool van continuïteit, stabiliteit en identiteit." (De Pers, 8 october 2009) Hij moet natuurlijk zelf weten dat hij het symbool van de uitbuiting van de Nederlandse samenleving wil koesteren (hij maakt tenslotte ook deel uit van die uitbuitingsmachine). Maar het feit dat hij masochistische trekjes heeft, geeft hem nog niet het recht om ook ons aan die perversiteiten te onderwerpen.

Ik sta dan toch meer achter Youp van 't Hek, die afgelopen zaterdag in zijn column (NRC/Handelsblad) o.a. schreef: "Waarom grijpen we niet veel harder in bij die Efteling-familie? Jaren hebben we die tegen de maffia aanschurkende Bernhard gedoogd en nu gaan we akkoord dat zijn dochters meewerken aan louche constructies waar zelfs Dirk Scheringa zich voor zou schamen. En als die prinsen van hun moeder houden dan lakken ze een keer per jaar De Groene Draeck zelf."

Ik ben het overigens met Balkenende eens dat Willem A. en Máxima rustig in Mozambique op vacantie mogen gaan, maar dan -vind ik- moeten ze wel zélf de verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen risico's. Tenslotte hangt Balkenende ook geen vangnet onder mij als ik met een elastiek aan mijn been van een brug afspring. En eerlijk gezegd ben ik ervan overtuigd dat ik heel wat nuttiger ben voor de samenleving dan Willem A. en Máxima bij elkaar...

Maar... misschien is het ook juist wel goed dat de Balkenbende het 'koningshuis' zo de hand boven het hoofd houdt. Dat zou wel eens de beste manier kunnen zijn om het Nederlandse volk uiteindelijk in opstand te laten komen. Tenslotte ontstaat er kennelijk toch steeds meer weerstand in Nederland tegen de familie Von Amsberg en aanhang, zowel in de Tweede Kamer als onder de Nederlandse bevolking (Metro, 8 oktober 2009 en De Pers, 9 october 2009).

Geen opmerkingen: