zondag 20 september 2020

Handhaving(sgemakzucht) in Den Bosch

Ik weet nog niet of de wetteloosheid in Nederland in de plaats komt van wetshandhaving, maar in ieder geval is wel duidelijk dat Alphen aan den Rijn niet de enige plaats is waar de overheid liever het fietsbeleid versoepelt (en daar een hoop geld voor uit te geven) dan de regels te handhaven (zie mijn artikel over Voet- en Fietsgangers in Alphen aan den Rijn van 8 september).

Uit een artikel in het Brabants Dagblad van vandaag blijkt dat de gemeente 's-Hertogenbosch tot de conclusie is gekomen dat handhaving van het fietverbod in het stadscentrum 'financieel veel vergt', omdat steeds meer fietsers geen zin hebben om een stukje naast hun fiets te gaan lopen.

Eerlijk gezegd is me de gemeentelijke logica niet duidelijk: mensen die zich niet aan de regels houden kunnen een boete krijgen, dus lijkt het mij dat veel overtreders ook veel boetes (kunnen) opleveren, dus uiteindelijk leveren de vele boetes ook veel geld op, waarvan dus handhavers betaald kunnen worden.


Intussen heeft de gemeente echter een mooie (lees: slappe) smoes bedacht, want het verbieden van fietsen in het centrum van de stad past niet bij het beleid om juist het gebruik van de fiets in de stad aan te moedigen...

Ik denk ook dat de ondernemers in de binnenstad erg in de wolken zullen zijn dat het winkelende publiek de winkels gaat mijden omdat ze door de kris-kras neergekwakte fietsen niet meer fatsoenlijk kunnen lopen - en anders wel door de asociaal alle kanten tegelijk op rijdende fietsers (al dan niet electrisch) van hun sokken worden gereden.

Geen opmerkingen: