dinsdag 8 september 2020

Republiek der Nederlanden?


Een paar maanden geleden kwam ik op straat deze schilderingen tegen. In eerste instantie dacht ik even dat iemand (of misschien zelfs wel een actiegroep) de Latijnse klok had horen luiden, en mensen wilde(n) oproepen om "samen tegen de Kroon" (corona is tenslotte het Latijnse woord voor [de] kroon) actie te gaan voeren. Al gauw begreep ik echter dat deze ongestrafte stoepgraffiti bedoeld was om ons aan te sporen om toch zeker gevolg te geven aan de maatregelen van de Haagse overheid om Covid-19 uit de wereld te verbannen.



Intussen is wel duidelijk geworden dat Covid-19 net zo moeilijk af te schaffen is als de monarchie (overigens ook in België en Spanje - en zeker in Spanje zijn er toch redenen te over om de door dictator Franco ingestelde monarchie af te danken).

Misschien gloort er echter toch enige hoop aan de horizon. In «De Republikein» van deze maand las ik namelijk over de oprichting van een nieuwe politieke partij: De Partij voor de Republiek (PvdR). Lees hier meer over op de website van deze partij.
Met een beetje hulp van mijn weldenkende vrienden maak ik het misschien toch nog mee dat Nederland weer een republiek wordt! Het zou mij zeer verheugen.

Geen opmerkingen: