vrijdag 10 februari 2006

Balk (& Zwam, & Verdronk, & De Kneus, & Dommer, &zovoort), wat is daarop je antwoord?

NRC/Handelsblad meldt vandaag dat de bevolkingsgroei in Nederland nog nooit zo laag geweest is als verleden jaar. Sterker nog: in de provincies Limburg, Groningen, Friesland en Zuid-Holland is de bevolking daadwerkelijk gedaald!

En nou zou ik wel eens van het stelletje minkukels dat meent zich (zonder ook maar voor een cent kaas gegeten te hebben van wat het begrip 'regeren' precies impliceert) te mogen aanduiden met het zelfstandig naamwoord "regering" (v.), willen weten of zij misschien enig benul hebben van wat daarachter zit.

De laatste jaren hoor ik hen alleen maar blaten over de vergrijzing van de Nederlandse samenleving, over gebrek aan geschoolde mensen, en trouwens ook over het feit dat Nederland te vol is om ongeremd vluchtelingen toe te laten (ik maak, net als volgens mij iedereen die een beetje verstand heeft, geen verschil tussen politieke en economische vluchtelingen: het zijn allemaal mensen die direct [vervolging] of indirect [economisch wanbeleid] vluchten voor de politieke wantoestanden in hun landen van oorsprong), maar volgens het serieuze CBS zitten ze dus kennelijk gewoon uit hun nek te lullen (excuse my French!).

Zou dit misschien kunnen komen door het xenofobe vreemdelingenbeleid dat in Nederland, en ook in veel andere EU-lidstaten, gevoerd wordt? Of zou het komen omdat veel zogenaamde allochtonen, zelfs na veel jaren in Nederland gewerkt en gewoond te hebben, zich steeds minder welkom voelen? Het is nogal wat wanneer zo'n zuinig ministerieel bekje suggereert dat mensen zich unheimisch voelen wanneer ze op straat andere talen spreken (misschien kan minus-ter Verdonk zich ook nog ergens aanmelden voor een wachtlijst voor een inburgeringscursus?).

Of zou het misschien ook komen omdat, zoals elders ook al gesuggereerd is, autochtone (vreselijk woord in deze context, want veel van de mensen die zich door de taalmaatregel van Verdonk aangesproken voelen zijn in Nederland geboren) Nederlanders zich gewoon schamen voor dit land, althans voor het régime dat daar aan de touwtjes trekt. Ik denk er zelf ook wel eens over om elders mijn geluk te zoeken, maar eerlijk gezegd heb ik in Nederland nog het excuus dat ik hier toevallig geboren ben, maar als ik (bijv.) naar Italië zou verhuizen, zou ik me nog extra moeten schamen omdat ik bewust gekozen heb voor het land waar Berlusconi en de ayatollah van Rome met de zweep zwaaien.

Uiteindelijk zit er maar één ding op, en dat is met ons allen proberen het tij te keren: om te beginnen kunnen we op 7 maart de neoliberale club van Balk & Zwam al een flinke opdonder geven, en volgend jaar kunnen we hen dan een stevige trap onder hun platgezeten kont geven. [Nee, minus-ter Rem, dit is geen oproep tot terrorisme!] Als dat eens zou kunnen...

Iedereen alsjeblieft: stem op links of zogenaamd-links, dus op SP, PvdA of GroenLinks, en laat alle andere partijen (uitgezonderd uiteraard volgende maand rechtgeaarde gemeentelijke partijen) rechts liggen...

Geen opmerkingen: