zaterdag 18 februari 2006

't Is wat met die lange tenen

In El País lees ik vandaag dat het Russische dagblad Gorodskie Vesti uit Volgograd (het voormalige Stalingrad) op last van de gemeentelijke overheid (die de krant gesticht had) gesloten is, ondanks verzet van vertegenwoordigers van de islam, de Russisch-orthodoxe kerk en de joden. Deze krant (de naam betekent letterlijk "Stadsnieuws") zal worden vervangen door een nieuw communicatie-medium, waar de journalisten van Gorodskie Vesti werk zullen vinden, "met uitzondering van de schuldigen".

En wat is er nou allemaal aan de hand? De krant had op 9 februari een prent gepubliceerd, waarin Mozes, Boeddha, Jesus Christus en Mohamed op de TV zien hoe mensen ruzie aan het maken zijn, waarbij Mozes uitroept: "Maar dat hebben ze toch niet van ons geleerd?" Het is kennelijk al zó erg, dat een dergelijke opmerking al tot angst leidt bij overheden. Op deze manier wordt vrijheid wel héél gemakkelijk een leeg begrip!

Zoals blijkt kunnen heldere inzichten overal ontstaan, want op 7 februari kreeg ik (toen nog onder embargo) een
veelzeggende tekening toegestuurd van MetVerve Illustraties, die ik inmiddels mag publiceren. Ofschoon ik nu het risico loop dat mijn blog ook gesloten zal worden, vind ik het toch belangrijker dat mensen vrij hun mening moeten kunnen uiten - en uiteraard dat anderen daar ook op dezelfde manier op kunnen reageren.

Voor geïnteresseerden, hierbij nog een link waar de ontwikkelingen van de laatste weken op het gebied van karikaturen en gevoelige (maar desalniettemin angstaanjagend aggressieve) mensen in chronologische volgorde worden weergegeven: De Journalist.

Overigens publiceert El País ook nog een indrukwekkende toespraak die Ayaan Hirsi Ali op 9 februari in Berlijn gehouden heeft. Ik weet helaas niet of hij ook in een Nederlandse krant gepubliceerd is... en de internetsite van El País is jammer genoeg alleen maar toegankelijk voor abonnees.

Geen opmerkingen: