vrijdag 21 juli 2006

Domme opmerking van stemcomputer-fabrikant!

Directeur Jan Groenendaal, directeur van de belangrijkste fabrikant van stemcomputers in Nederland, heeft in een interview bij Tros Radio Online (op 11 juli) verklaard dat het volgens hem niet nodig is om stemmen met stemcomputers beter controleerbaar te maken door voor elke electronisch uitgebrachte stem ook een afdruk van die stem op papier te leveren. Volgens deze slimbo neemt niemand de moeite om een kassabon van Albert Heijn te controleren, en daarom zal voor een print van een uitgebrachte stem volgens hem hetzelfde wel van toepassing zijn. (Nieuwbrief van Bits of Freedom van vandaag).

Wat mij betreft heeft deze man een tikkeltje gelijk: ik tel nooit een kassabon van Albert Heijn, maar dat komt alleen omdat ik nooit in winkels kom, die ook maar iets te maken hebben met de oplichtersbende van Ahold. Tenslotte was de nationale held Piet Heijn ook niet meer dan een ordinaire zeerover, die uit PR-overwegingen een deel van zijn buit aan het toenmalige Hollandse régime heeft afgestaan.

Daar staat tegenover dat ik in een andere supermarkt altijd in mijn hoofd de prijzen optel van de artikelen die ik in mijn mandje of winkelwagentje leg, afgerond op veelvouden van 10 cent. Als ik dan bij de kassa kom, hoef ik de bon niet meer na te tellen, omdat de eindprijs niet meer dan enkele centen mag schelen van hetgeen ik bij het winkelen zelf al berekend heb.

En hij vergist zich ook gruwelijk, wanneer hij denkt dat ik erop vertrouw dat een electronische stem goed verwerkt word. Netzogoed als ik verreweg de meeste politici wantrouw, wantrouw ik ook alles waarbij duidelijk is dat anderen een ander belang kunnen hebben dan ik.

Zie voor meer informatie over het voor een goede democratie zo belangrijke onderwerp als controleerbare verkiezingen de website van de vereniging "Wij vertrouwen stemcomputers niet".



Geen opmerkingen: