zaterdag 10 juni 2006

Circus Benz

Ik wilde hier eigenlijk niks over zeggen, maar na een spotje op La Première (het eerste Waalse radioprogramma) gisteravond, waarin een god-sound-alike automobilisten toespreekt om toch vooral voorzichtig te rijden, werd het me toch teveel...

Ook 'onze' Nederlandse minus-ter van Verkeer begint steeds meer de Pias (en mij de strot) uit te hangen met haar quasi-oplossingen. Ze wil nu weer mensen verplichten om na een aantal jaren autorijden een herhalings-test af te leggen. Zo wordt, althans dat wordt gesuggereerd, voorkomen dat er ongelukken gebeuren omdat automobilisten na een aantal jaren minder goed zouden opletten.

Dit geneuzel is van hetzelfde kaliber als de inderdaad met veel poeha ingevoerde APK-keuringen: beide hebben een nauwelijks te quantificeren effect op de verkeersveiligheid, maar beide leveren wel de staatskas én garages, resp. rijscholen een hoop geld op.

Laat ik meteen maar eens een paar tips geven voor maatregelen die wél zin hebben:

- Men mag pas vanaf de leeftijd van 25 jaar een auto (of een motorfiets) besturen (jongeren kunnen hun stoerheid uitstekend bewijzen op gewone fietsen, en voor grotere afstanden is er het openbaar vervoer).
- Er wordt eindelijk eens werk gemaakt van software-matig becontroleerde maximum-snelheden. Het is simpel genoeg om elke in Nederland afgeleverde auto te voorzien van een computer die bij wijze van spreken bij elke straathoek ingesteld wordt op de maximaal toegelaten snelheid.
- Elke auto wordt voorzien van sensoren op het stuur, waarmee gecontroleerd kan worden of de bestuurder alcohol genuttigd heeft. In die gevallen start de auto niet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Om die APK keuringen heb ik altijd al moeten lachen. Slechts 4% van alle ongevallen is te wijten aan technische defecten van een voertuig. De rest is te wijten aan menselijke fouten. Verder zijn mensen in de grote steden soms best wel slim: ze zetten voor de keuring tijdelijk even geleende nieuwe banden etc op de auto en geven die na de keuring weer terug aan de vrienden. Zo stelt het resultaat van een keuring weinig meer voor. Verder rijden er natuurlijk hordes voertuigen uit andere landen rond, en die zijn lang niet altijd gekeurd.
Maar goed, het kan geen kwaad om na een jaar of tien het voertuig eens door te lichten. Dat hoeft geen kapitalen te kosten.
Wat betreft de herhalingstest: dan zou uit leeftijd moeten blijken dat de oudere bestuurder het slechter doet. Het is helaas bij verzekeraars al een eeuw bekend dat juist de jongeren de meeste brokken maken!
Ik vermoed dat een rijbewijs op veel latere leeftijd het probleem niet oplost: rijervaring kan men niet vroeg genoeg opdoen. Dus waarom niet het Amerikaanse systeem in deze provincie van de USA? Daar mag je op je 16-e al autorijden! (En ter zijde, ivm de "eenheid" in Europa: in Ierland mag je in dunbevolkte gebieden ook zonder rijbewijs rijden, echter wel met een lesplaat op de auto. Idee is om zo ouderen op het platteland niet in een isolement te laten. Er is geen tijdslimiet voor het behalen van het rijbewijs)