vrijdag 23 juni 2006

Wie zeurt er nou eigenlijk?

Volgens de Balkende Ellende moet de Nederlandse oppositie niet zeuren, want volgens collega's in Europa (zegt Balk) "lopen [wij = Nederland] weer voorop. Van hen krijg ik waardering, hier in het parlement gezeur". (Metro vandaag).

Ik heb daar eergisteren bij de ruime persaandacht in Kroatië (wat toch ook in Europa ligt) voor Balk's bezoek niets over gehoord, wél positieve opmerkingen van Balk over opname van Kroatië in de EU.

Natuurlijk, wanneer het in Nederland slecht gaat, biedt dat andere landen de kans om gebruik te maken van de kansen die Nederland laat liggen. En omdat intussen iedereen wel weet wat voor een hol hoofd Balk heeft, aaien ze hem af en toe eens over zijn buitenaards kapsel, in de hoop dat de situatie vooral niet verandert.

Balk wees er (volgens het eerder genoemde artikel) op dat het in Nederland beter gaat op het vlak van de arbeidsmarkt en werkgelegenheid (zeker omdat bedrijven makkelijker hun slaven kunnen ontslaan en omdat de rechten van arbeiders steeds verder uitgekleed worden?), overheidsfinanciën (ook dat kan ik me wel voorstellen, want op alle sociale voorzieningen wordt van alle kanten bezuinigd) en koopkracht (dat zal gemiddeld zijn: onlangs las ik nog dat er weer een kolossale lading miljonairs bijgekomen is in Nederland. Als die allemaal een kast bouwen met blubberbad en drie patserige J.P. Hooft-tractoren in de garage, dan wil de nationale koopkracht wel stijgen, maar dat zegt niets over het aantal mensen dat er desondanks toch op achteruitgaat - bijvoorbeeld door ont-WAO-ing, of de dure zorgverziekingspremie).

Het wordt dringend tijd dat Balk eens iets gaat doen aan die plank voor zijn kop: ofwel hij laat hem verwijderen, ofwel hij laat er nog vijf planken bij timmeren!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ach, het is logisch dat het buitenland roept dat Nederland weer voorop loopt in Europa: we spelen toch al jaren het braafste jongetje van de klas door van iedereen het meeste aan EU te betalen? Op de kleuterschool had degene met de meeste snoepjes ook al de meeste vriendjes. Kroatie erbij ? Prima, ook geen rijk land dat als zoveelste uit de mede door ons gevulde pot mag mee-eten. En Frankrijk zorgt er met instemming van JPB wel voor dat het EU-verhuiscircus blijft bestaan, met als neveneffect dat geen Europeaan de EU nog serieus neemt.

En Balk, ach, hij is stijf-christelijk en bidt veel, dus dan weten we wel hoe het met zijn integriteit en waarheidsliefde is gesteld. Ik neem aan dat gelovige kiezers (de christenen bedoel ik natuurlijk, dus niet echt een meerderheid van de bevolking) zeer tevreden met hem zijn.
Even badineren: Ik vind hem niet echt een reclame voor de EO, met hun oproep "Laat zien dat je christen bent". Ik heb ondertussen nog steeds geen idee hoe een christen dat doet. De EO jongerendag bezoeken? Veel pepermunt eten, en de dames een bloemetjesjurk aan laten doen?

Maar ondanks alle ellende moet ik zeggen dat het gisterochtend (vrijdag) al zeer druk was op de Haagsche terrassen in de binnenstad. Ik neem niet aan dat het de verzamelde miljonairs waren die een dagje vrij genomen hadden. Die kunnen daar namelijk geen parkeerplaats voor de Hummer vinden! (trouwens ook niet voor een Smart, maar dat terzijde)

mmm. Marijnissen, dat lijkt me de enige oplossing. Ik ben benieuwd.