dinsdag 6 juni 2006

De dag van het Beest (vervolg)

De Britse krant The Independent geeft vandaag nog wat aandacht aan "de dag van het Beest", volgens sommige eng-bijgelovigen vandaag.

Deze dag 6-6-6 zou de mensheid ook dichter bij de 'wegvoering' brengen, de dag waarop 'de heer' gelovige christenen tot zich roept. Wij, niet-bijgelovigen, kunnen die dag gemakkelijk herkennen, want (aldus The Independent) "miljoenen herboren christenen zullen ineens verdwijnen - een voor atheïsten niet-onwelkome ontwikkeling". Volgens bepaalde websites staat de wegvoeringsindex op 156, en is het tijd om de "riemen vast te gespen".

Het hele geneuzel is gebaseerd op een erg letterlijke lezing (alleen mogelijk bij mensen zonder gevoel van humor en zonder relativeringsvermogen) van het laatste vers (18) in hoofdstuk 13 van het boek Openbaringen uit het Nieuwe Testament: "Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal eens menschen, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig."

Om deze opmerking meteen in zijn context te plaatsen, haal ik ook even het eerste lid van dit hoofdstuk aan, om aan te geven dat dit geneuzel alleen ontsproten kan zijn uit het brein van een persoon met psychische problemen. Lees maar even mee: "En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen, en op zijne hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijne hoofden was een naam van godslastering."

Liefhebbers mogen wat mij betreft zelf verder lezen, maar ik geloof dat het met dit korte citaat wel duidelijk is dat de schrijver (volgens de overlevering zou dat de apostel Johannes geweest zijn) ofwel leed aan hallucinaties, ofwel een beetje te veel paddo's genuttigd had.

Leve «666» zal ik maar zeggen (en ik bedoel dan de klassieke LP van Aphrodite's Child uit 1971).

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja, die context uit openbaringen ken ik, en ik heb me altijd afgevraagd of het allemaal wel goed vertaald werd. Eerst van oud judaisch naar grieks, dan naar latijn, dan naar frans etc etc, dat lijkt veel op het spelletje dat je elkaar een woord moet influisteren en doorgeven in de kring. En dan lachen om wat de laatste vertelt dat het is (was).

Maar: als je besluit om het niet af te doen als een regel met innerlijke tegenstrijdigheid, dan blijkt er uit dat het getal van het beest niet 666 is, maar een ander getal. Dat getal kan je berekenen als je verstand hebt, waarbij je dan kan uitgaan van het gegeven dat het getal van de mensch 666 is. Het is gewoon de vraag waar je de klemTOON legt. Dus fluks aan de slag: wie rekenen kan die rekene! Ondertussen heb ik er toch maar mooi een lied van gemaakt: Necronomia! (staat niet op mijn site, en ik draag het voor met de techniek in de stand "voice from hell" en dat klinkt net als in een grote kerk)

Als er een hiernamaals is, dan ben ik blij dat daar geen christenen in mijn omgeving vertoeven (die zitten volgens Fons Jansen achter een gordijn) en dat ik daar ook onze dwarslezer kan ontmoeten. En hopelijk (bijna zeker) ook Frank Zappa! Als Erasmus er de tijd voor heeft zou ik die ook graag eens spreken.

En, zoals Laurie Anderson al met een nuffig stemmetje zong: "Paradise is exactly where you are right now, only much, much better..."