zaterdag 18 augustus 2007

Wat nou weer? Al Q'aida?

De kaping van een vliegtuig, dat van Ercan (in het Turkse Noorden van Cyprus onderweg was naar Istanbul, is in Antalya gelukkig zonder bloedvergieten beëindigd.

Opmerkingen dat de kapers leden van Al Q'aida zouden zijn (zie bijv. bij Al-Jazeera vandaag) vind ik vreemd. Tot op heden zijn bij aan Al Q'aida toegeschreven aanslagen geen eisen gesteld (die kwamen pas ná grootschalige en/of dodelijke aanslagen), terwijl de kapers in dit geval met het vliegtuig naar Teheran hadden willen vliegen.
De hele kaping komt eigenlijk een beetje amateuristisch over, zeker vergeleken met andere "Al Q'aida"-aanslagen. De kapers zouden geclaimd hebben dat er een bom in het bagageruim zat, maar in ieder geval "leken [ze] met een mes gewapend te zijn". (CNN)

Het is natuurlijk link om het te suggereren, maar ik kan me toch niet onttrekken aan manipulatie van de Bushiaanse oorlogsmachine. Zoals zo vaak in het verleden, zou het mij niet verwonderen wanneer óók deze kaping in scène gezet is. De kaping zou de Verenigdestaatse oorlogsmachine maar ál te goed uitkomen om Teheran rechtstreeks te beschuldigen en zo een excuus te hebben om het land aan te vallen. (We zullen moeten wachten op de verdere afhandeling - bijv. of [en hoe] de kapers gestraft worden - om te zien of daaruit misschien iets kan worden afgeleid.)

Volgens de Minister van Transport van Noord-Cyprus zou het bij de twee kapers gaan om personen van Iraanse nationaliteit (zie bijv. ABC News), maar volgens de Turkse minister van Binnenlandse Zaken gaat het om een Turk en iemand met een Syrisch paspoort, die waarschijnlijk afkomstig is uit Palestina (volgens Associated Press).


Overigens ben ik wel trots op jullie, beste lezers! Ik heb geen enkele "zie-je-nou-wel" reactie gekregen, waarin mij verweten wordt dat ik met mijn kritische standpunten het terrorisme alleen maar zou versterken.

2 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Je kon wel eens gelijk krijgen, ja. Hoe denk je trouwens over die bom op het treinvlak Moskou-Sint Petersburg?
Blij dat je weer ‘bij ons’ bent.

Dwarslezer zei

Het spijt me, Ben, maar over die bom had ik nog niets gehoord... Je kunt je niet voorstellen hoe veel informatie ik nog moet doorwerken voordat ik weer een beetje bij ben.

Ik hoef je niet te vertellen dat Rusland behoorlijk gecompliceerd in elkaar zit. Ik denk dat zelfs pa en zoon Bush (& Co.) niet in staat zijn om daar de slechterik aan te wijzen - en normaliter hebben ze daar geen enkele moeite mee...

Misschien dat ze wel naar de Tsjetsjenen (= moslims, = terroristen, = gesteund door Iran; enfin je kent de Bushiaanse logica wel) zouden willen wijzen, maar die houden ze nog een beetje achter de hand om Putin' mee om de oren te slaan, wanneer ze het weer eens over de slechte mensenrechtensituatie in Rusland willen hebben...