donderdag 24 augustus 2006

De een z'n dood, de ander zijn kaviaar...

Toevallig hoorde/zag ik op het Journaal van de VRT (de vroegere BRT) dat bij Agfa-Gevaert een kleine 1000 personeelsleden moeten verdwijnen (zo'n 25% van het personeelsbestand). In deze tijd van digitale fotografie kan ik me daar van alles bij voorstellen en daar heb ik op zich ook geen werkelijke kritiek op.

Wat me echter wél helemaal dwars in het verkeerde keelsgat schoot, was het bericht dat na bekendmaking van deze 'reorganisatie' de beurskoersen van Agfa-Gevaert meteen omhoog schoten.
Zo zie je immers maar weer dat de nuttelozen van de kapitalistische (in nieuwspraak: neoliberale) naast-elkaar-leving [zoiets kun je tenslotte geen 'samenleving' meer noemen] profiteren - en systematisch profiteren - van de ellende van degenen die ervoor zorgen dat de maatschappij blijft draaien, de arbeiders: die mogen het vieze werk opknappen tot meerdere eer en glorie van de couponknippers en hun kornuiten - en als ze niet meer nodig zijn voor die winstdrang worden ze gedumpt en gedegradeerd tot derderangsburgers, die voor een aalmoes aan allerlei voorwaarden moeten voldoen - en daarbij ook nog door velen worden nagewezen als profiteurs.

Geen opmerkingen: