vrijdag 11 augustus 2006

Poging tot verlenging Balkenbende?

Om 10:00 hoorde ik in het ANP-Nieuws tussen neus en wijsvinger een berichtje, waaraan ik helaas pas halverwege aandacht ging schenken - mocht ik me dus enigszins vergissen, dan bij dezen vast mijn verontschuldiging. Het zou me echter niets verwonderen als ik de gehoorde woorden goed geïnterpreteerd heb.

Ik meen namelijk begrepen te hebben dat bij de verkiezingsdebatten voor de komende verkiezingen (22 november) voortaan ook kleine partijen het woord zouden moeten krijgen. Daar zal vermoedelijk wel een goede smoes voor bedacht zijn, maar die heb ik niet gehoord.

Wat daar echter ongetwijfeld wél achter zit is dat de SP nu een grote partij is. Ik heb me de afgelopen tijd al vaker afgevraagd hoe dat zal gaan, wanneer niet meer D66, maar de SP zich mag meten met CDA, VVD en PvdA, zeg maar de rechtse troonaspiranten van Nederland. Het is duidelijk dat de gevestigde partijen daar tegen opzien - en terecht. De SP is namelijk momenteel de enige partij die eerlijke plannen heeft voor Nederland en voor ALLE Nederlanders - en die die plannen ook nog eens scherp en duidelijk aangeeft en kan verdedigen.

Dat de kapitalistische partijen CDA, VVD en PvdA liever praten met het neoliberale GroenLinks is te verklaren. Ook SGP en misschien zelfs de NCPN zullen hen geen angst inboezemen, omdat die toch maar een klein deel van de kiezers aanspreken, maar de SP...

Het is natuurlijk leuk dat rechts inziet dat de SP een duidelijke bedreiging vormt voor de neoliberale internationale, maar het is wel droevig om te zien hoe de democratische besluitvorming voor de zoveelste keer misbruikt wordt om de democratie te blokkeren.

En ach, als de SP desondanks erg veel stemmen krijgt, dan kan het verkiezingsresultaat altijd nog op electronische wijze aangepast worden. Een garantie dat dat niet gebeurt, hebben we niet. Zie in dat verband de ogen-openende en tenenkrommende risico's van het stemmen per computer op de site van Wij vertrouwen stemcomputers niet, en lees ook eens mijn eerdere bericht over de erg verdachte stemresultaten in het Brabantse dorpje Zeeland.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vraag me af of die berichten over de ineens zo geweldig fantastisch aantrekkende economie er niet ook mee te maken hebben. Opdat men ineens denkt dat de SP niet meer hoeft en Balk en consorten het aan het goede eind hadden en men ze dus uiteindelijk toch vertrouwt?
Ik hoorde gisteren ook ineens dat er 80.000 banen bijgekomen zijn! Nou, ik wil daar ook wel op solliciteren!

En ik zag een beetje enge man op de TV die vertelde dat de mensen weer veel geld hadden uitgegeven aan nieuwe keukens, televisies, kleding en dergelijke. Het kan best waar zijn, maar in de redelijk welvarende buurt waar ik woon zie ik weinig van verbouwingen.

Toch, ook als iedereen roept dat de economie zo goed gaat terwijl ik iedere maand nog gewoon hetzelfde bedrag ontvang maar per maand netto veel minder te besteden heb dan een paar jaar geleden, krijg ik echt geen trek om nu eindelijk eens nieuwe TV te kopen!

Ik ben eigenlijk veel nieuwsgieriger naar wat er met de zorgpremies gaat gebeuren. Zullen die toch 10% stijgen? En zal die tegemoetkoming van de belastingdienst hetzelfde blijven? Of iets meer worden ter compensatie? In november zal dat wel zo'n beetje bekend zijn, vermoed ik.

En de gasprijzen, die heel slim gekoppeld zijn aan de olieprijs, zal dat er niet in gaan hakken? Of gaan we met twee truien over elkaar bij de enige radiator zitten die we nog aanzetten?

Ik herinner me ineens nog een regel uit het oudejaarslied van Wim Kan getiteld: 12 miljoen oliebollen op aardgas: "De man die de meter licht, woont in Amerika" en "niemand weet wat het kosten gaat", "wat een land, wat een land, waar dat allemaal maar kan, 12 miljoen oliebollen dansen in de pan"... De economie gaat goed, maar vooral voor de Shell, geloof ik...

(En met die banken gaat het gewoon beter omdat ze een hoop mensen hebben ontslagen)(maar hun werk hebben ze uitbesteed in India en dergelijke, dus voor die mensen daar is het wel ok, denk ik).