woensdag 2 augustus 2006

Wat l*llen politici toch uit hun nek!

Hoorde zojuist op Radio Nederland Wereldomroep een gesprek met de Nederlandse minus-ter van Buitenlandse Zaken. Wie het (nog) niet gehoord heeft, wil ik dringend adviseren het niet te beluisteren, want het was van een tenenkrommende botheid.

Het kwam erop neer dat er in het Zuiden van Libanon een internationale vredesmacht moet komen die ervoor zorgt dat Hezbollah geen aanvallen meer kan uitvoeren op Israel. Als de bewoners van Israel dan weer veilig zijn, dan kan Israel zeggen "van jongens, wij kunnen nu ook wel de acties staken" of simpele-mensjes-taal van die strekking.

Wanneer dan aan "de" voorwaarden voldaan is, is het probleem opgelost. Die voorwaarden wilde Bot ook nog wel eens opsommen. Hezbollah zou ontwapend moeten worden en zijn stellingen moeten opgeven, de regering van Libanon zou de volledige souvereiniteit moeten uitoefenen over het zuiden van Libanon
[gaan dan de Israelische bezetters terug naar hun eigen land? - dwarslezer], de vijandigheden moeten beëindigd worden, zodat de gevluchte burgers weer kunnen terugkeren "naar huis en haard" [toch wel een hufterige benaming voor in puin geschoten woningen!], er moet hulp komen voor het herstel van de aangerichte schade [en het lijkt me onvermijdelijk dat die hulp niet gaat komen van de schuldigen: Israel en de VS] en uiteraard moeten de over en weer gevangen genomen soldaten worden uitgewisseld [dat komt volgens mij in de praktijk neer op vrijlating van krijgsgevangen gemaakte Israelische soldaten, want de Israeli's hebben volgens mij geen gevangenen gemaakt; bij het was het een kwestie van 'shoot to kill'].

Daarna kwam ook nog een verhaal van Jaap de Op-Schepper over de Nederlandse 'vredes'missie in Afghanistan, maar daar heb ik verder niet naar geluisterd, omdat ik druk bezig was met het zo goed mogelijk samenvatten van het geklets van Bot.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik weet niet veel van politiek... maar toch krijg ik van die Hezbollah en de Libanese regering een heel vreemde indruk! Het lijkt me net alsof daar de Hezbollah partij, buiten de Libanese regering om, voor zichzelf is begonnen.
Ik vergelijk het met zo iets als dat in Nederland ineens Groen Links met wapengeweld Belgie binnenvalt om het Vlaams Belang uit te roeien, en dat dan het Vlaams Belang logischerwijs Zuidelijk Nederland gaat beschieten, terwijl de rest van de Nederlandse regering dan net doet of haar neus bloedt en aan de rest van de wereld om een veilige zone vraagt.
Maar ik kan dit geheel verkeerd zien.

Iets anders: ik heb nog even in de Bos atlas uit mijn moeders schooltijd (ca 1932) gekeken en wat denk je? Israel is er helemaal niet in te vinden! Als iemand me dat kan uitleggen?