dinsdag 30 december 2008

Waarom?

Verzuchting van journalist en collega-blogger Stan van Houcke van eergisteren:

Er zijn duizenden Nederlanders die geld verdienen aan mensenrechten: dominees, rabbijnen, politici, medewerkers van mensenrechtenorganisaties, advocaten, priesters, hoogleraren, mensen die de Nederlandse regering over mensenrechten adviseren, ambtenaren, diplomaten, noem maar op. En allemaal zwijgen ze op dit moment over de Israelische grootschalige mensenrechten schendingen. Waarom?

Ik denk omdat het antisemitisme van het christelijke Europa zo'n schuldgevoel heeft geschapen dat nagenoeg niemand hier 'de Joodse staat' durft te bekritiseren. Allen verdelen de wereld in Joden en niet-Joden. Joden mogen wat niet-Joden niet mogen en zo betalen de Palestijnen de rekening voor het westerse antisemitisme en nagenoeg niemand die dit durft te zeggen. Merry Christmas and a Happy New Year. Hier boven ziet u een afbeelding van wat mogelijk is geworden dankzij zwijgen. Het lijken wel beelden uit de Holocaust. En ook toen zweeg nagenoeg iedereen. (Link naar Stan's artikel)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Yeah, als wij de boodschap niet brengen, wie dan wel. De MSM? "never ever" die zwijgt en zal blijven zwijgen.....

Anoniem zei

mmmm.

"Allen verdelen de wereld in joden en niet-joden". Ik kan het verkeerd hebben, maar ik heb altijd de indruk gehad dat dit precies is wat de joden ook doen. Dus die verdeling verbaast me niet zo zeer.

"De Joodse staat"... Kijk ik in de Bosch-atlas van 1934 waaruit mijn moeder aardrijkskunde leerde, dan zie ik op de plaats van het huidige Israel slechts het woord Palestina.

De strijd gaat tegenwoordig mogelijk om een stukje van "het beloofde land" dat Abraham in een visioen zag. Die Abraham dronk vermoedelijk te veel, of mogelijk had hij last van zonnesteek of epilepsie. Van dat soort beloftes komt alleen maar ellende: zie bijvoorbeeld de Molukken... Abrahams beloofde land was wel een stuk groter dan Israel!

Van landroof krijg je ook erg lang napijn, denk aan Noord-Ierland.

Het is vreemd, maar ik heb het vermoeden dat de bestemming van het Joodse volk eigenlijk in Diaspora ligt. Maar dat is maar een gevoel en ten dele gebaseerd op het gegeven dat ze al duizenden jaren vervolgd worden. Hoe zou dat toch komen? Het zijn mensen net als andere, dus het zal mi aan hun geloof en leefwijze liggen. De mensen die Spinoza uit hun gemeenschap verstootten lijken mij geen schitterend voorbeeld van jodendom te zijn. Hoewel?

Er zal wel geen verhelderende joodse reactie op deze blog komen.