woensdag 21 februari 2007

Het taalbewustzijn van Plasterk

In Taalpost, de e-mail nieuwsbrief van het Genootschap Onze Taal en Van Dale Lexigrafie B.V. wordt vandaag verwezen naar een column van Ronald Plasterk (toekomstig minister) op de site van het TV-programma Buitenhof, waarin hij ervoor pleit om het Engels te kiezen tot voertaal in de EU.

Ik heb daar eerlijk gezegd zo mijn bedenkingen bij, al ben ik niet te beroerd om in te zien dat de huidige situatie met allerlei aparte talencombinaties (Plasterk heeft het zelf over de combinatie Ests-Kroatisch, maar dat is toch een beetje voorbarig, omdat Kroatië nog niet in de EU zit) steeds minder werkbaar begint te worden.

In ieder geval zie ik wel één voordeel in Plasterks voorstel: misschien komen we dan eindelijk nog eens af van de wanvertaling "misdaden tegen de menselijkheid" in plaats van wat bedoeld wordt "misdaden tegen de mensheid" (crimes against humanity). Het is me nog steeds niet duidelijk wat er in het hoofd van de daaraan schuldige vertaler omgegaan moet zijn toen hij (M/V) dat baarde en ik weet ook niet vaak hem intussen al het schaamrood naar de kaken gestegen is als deze miskraam hem weer eens onder ogen kwam...

Geen opmerkingen: