zaterdag 3 februari 2007

EU: contradictio in terminis

En die tegenstrijdigheid zit hem niet alleen in het gegeven dat de EU allesbehalve een Unie is, maar ook in diverse (relatief) kleine en minder kleine zaken.

Terwijl de Franse Alliance pour la planète opriep om afgelopen donderdag tussen 19:55 en 20:00 het licht uit te doen (zie ook de gastkolom Imagine hieronder), waaraan ook de stad Brussel deelnam door het Atomium in het donker te zetten, is door Duitsland (momenteel voorzitter van de EU) een tijdelijk kunstwerk geplaatst in Brussel, zogenaamd als aankondiging van de Europese energiebesparingsweek.

Hoe die boodschap geïnterpreteerd moet worden is mij niet duidelijk, want ik zie er alleen een voorbeeld in van een kolossaal energiemisbruik en dat is toch niet bepaald wat allerlei Europese instanties al jaren adviseren. Het 'kunstwerk' bestaat uit 600 lichtbalken op een metaalconstructie en zal tot 15 april 24 uur per dag electriciteit verspillen. (NRC)

Een van de belangrijkste sponsors van de kunstenmakerij is de Duitse energiereus E-on (die misschien ook de energie levert - en zo dus de sponsorkosten weer gemakkelijk terugvangt).

1 opmerking:

Anoniem zei

ouwe lampen - feestverlichting

Nou wil ik best overgaan op allemaal van die in elkaar gedraaide buisjes die ze spaarlampen noemen, maar ik heb nog een zooi van die ouwe stroomvreters - misschien moet ik maar een briefje aan Essent of Nuon (of Nusent zoals ze samen schijnen te gaan heten) sturen of ze mij niet willen sponsoren, want ik wil een monument op het plein voor mijn deur maken, waarin iedereen al die lampen óp kan laten branden, want je gooit toch geen spullen weg die nog werken?

Van het gemeentebestuur (zit ik toevallig zelf ook zo'n beetje in) heb ik al toestemming, want iedereen wil eigenlijk dat het in het staartje van de winter ook zo gezellig blijft als het elk jaar rond kerst en nieuwjaar is met van dat kunstige sierlicht.
En daar kunnen we dit jaar dan ons ouwe lampenspul voor gebruiken (wordt het plein ook meteen wat warmer), en over een paar jaar ons dan overtollige spaarlicht, want dan gaan we massaal over op ledjes, tóch?

In eerste instantie zat ik met het idee van een langzaam ronddraaiend (hol) paard, dat langzaam steeds een been optilt en dat been dan bij het neerzetten vonken spatterend over de grond schraapt en tegelijkertijd zijn hoofd in de lucht gooit (niet écht natuurlijk, maar op zijn paards, met zonder hinniken), maar later dacht ik aan al die vrijkomende warmte, dus dat een hels tafereel daar veel beter bij past, zo'n woeste duivel met flapperende vleermuisvleugels, en eventueel met zo'n vurige drakenwalm en vlammenuitstoot (népvuur natuurlijk, want het is alleen maar een goed georkestreerde lichtshow), zodat de warmte ook wat verspreid wordt.