donderdag 13 oktober 2005

Leuke opmerking, dat wel!

In het Jeugdjournaal hoorde ik vanavond dat de Consumentenbond vindt dat op kinderen gerichte reclame voor snoepgoed (snoepslecht?) verboden moet worden, want kinderen worden te dik en bla-bla-bla.

Leuk ideetje, maar het zet weinig zoden aan de dijk, zolang als de scholen voorzien zijn van kantines waar kinderen allerlei soorten snoep en andere rotzooi kunnen kopen, vaak ook nog eens tegen woekerprijzen.

Dát (kantines in scholen) zou verboden moeten worden, maar ik verwacht niet dat het zover zal komen. Ik weet eerlijk gezegd niet wanneer dit geïntroduceerd is (in mijn tijd namen we onze eigen boterhammen en een appeltje mee, en dan kregen we op school 'gratis' een kopje thee), maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat kantines in scholen bedoeld waren/zijn om scholen de gelegenheid te bieden wat extra geld binnen te graaien - door de kantines zelf uit te baten (en de kinderen uit te buiten) of door ze (uiteraard tegen betaling) in concessie te geven aan failliete kroegbazen of patattenthouders. Op deze manier kon Den Haag het eigenlijk voor onderwijs bedoelde geld zonder wroeging uitgeven aan megalomane projecten (HSL- en Betuwelijn bijv.) en aan het creëren van nóg meer files (door nog meer asfalt over het land uit te smeren).

Geen opmerkingen: