vrijdag 28 oktober 2005

Minus-terie mede-verantwoordelijk voor doden?

In een artikel in het Noordhollands Dagblad wordt vandaag vermeld dat bij de brand in de gevangenis op Schiphol (zie mijn stukje Weer 11 slachtoffers van het wanbeleid van Balk & Co. van gisteren) de cellen afzonderlijk met de hand geopend moesten worden. Minus-ter Donner heeft in dit verband -zoals genoteerd in het betreffende artikel- te kennen gegeven dat voor die optie gekozen was, omdat een geautomatiseerd systeem alle deuren tegelijk zou openen.

En dát tekent weer precies de mentaliteit van het stelletje ellendelingen dat meent de baas te mogen spelen over Nederland: liever doden dan ontsnapte illegalen! Nou, er zijn er nu weer 11 (elf!) opgeruimd, dat zal vandaag weer wel een feestje zijn geweest op het minus-terie.

En dan zal ik het vandaag nog maar niet hebben over de minimalistische bewaking van het betreffende complex (gedeeltelijk zelfs door uitzendkrachten).

Overigens kan ik me niet voorstellen dat er sprake is van zó veel cynisme in de Nederlandse politiek, maar toen ik hoorde van de brand in de gevangenis, was mijn eerste gedachte dat eventuele slachtoffers onder de 'illegalen' gevallen zouden zijn. Die zouden (voor mijn onberedeneerde gevoel) in het slechtste deel zijn opgesloten, omdat ze vermoedelijk anoniemer zijn en waarschijnlijk minder op rechtsbijstand kunnen rekenen dan drugskoeriers. Onberedeneerd en (hopelijk) ongefundeerd, maar het is al tekenend genoeg dat dat wél mijn eerste gedachte was...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik reageer even op het met de hand per stuk ontgrendelen van deuren. Tijdens mijn werk als ontwerper van geluidsinstallaties ben ik wel degelijk de situatie tegengekomen waarin bij een brandmelding de celdeuren allemaal tegelijk elektrisch ontgrendeld kunnen worden. Dit gebeurt niet automatisch, maar door een persoon die op een knop moet drukken. Technisch bestaat deze mogelijkheid dus wel degelijk, en deze wordt ook geinstalleerd; het is immers terecht niet de bedoeling dat bij brand in een cellencomplex de gedetineerden meeverbranden. Dit wil overigens niet zeggen dat de gevangenen dan kunnen ontsnappen, maar wel dat ze naar een ander deel van het gebouw of terrein kunnen om het gevaar te ontlopen.