zondag 22 oktober 2006

Nederlandse democratie

Enkele minuten geleden hoorde ik op de radio een ANP-bulletin, waarin gemeld werd dat Minus-ter Remkes (van binnenlands geneuzel) verklaard had dat gemeenten van minder dan 20.000 (ik kan me eventueel in dat getal vergissen) inwoners vrijwillig moesten fuseren. Anders zou een fusie van hogerhand opgelegd worden.

Dat is een duidelijk voorbeeld van hoe het afgedankte (en door de Nederlandse bevolking allang afgeschreven en alleen door een beslissing van hare koninklijke Bea alsnog aan de macht gehouden) régime van Balkende Ellende denkt dat democratie werkt.

Een minusteriële minkukel dwingt gemeenten tot een vrijwillige fusie. Gebruikt het Balkiaanse schrikbewind wellicht een eigen versie van de Dikke Van Dale of is er misschien een aparte en geheime encyclopedie voor neoliberale politici?
De hoofdbetekenis van 'vrijwillig' luidt in de Dikke Van Dale: «uit vrije beweging, ongedwongen iets doend resp. geschiedend of aanvaard», terwijl de relevante betekenis van 'moeten' luidt: «nodig zijn ingevolge een bevel, een eis [...]»

Het ontbreekt er nog maar aan dat Balk gaat verordonneren dat we bij de verkiezingen op 22 november allemaal vrijwillig op CDA of VVD moeten stemmen, en dat daarom -om te voorkomen dat dit van hogerhand opgelegd moet worden- de kieslijsten alleen stemmen op die twee partijen mogelijk maken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dit heeft alles te maken met de devaluatie van het woord "moeten": "niks moet" is de reactie tegenwoordig. Dus zegt nu iedereen "je mag ...." zoals je tegen kinderen zegt "jij mag nu afwassen"... als ze het vertikken (dat zou ik heel gezond vinden omdat "mogen" geen verplichting inhoudt) dan zwaait er nog steeds wat... en blijkt het "mogen" ineens toch "moeten" te zijn.

ter zijde: er zijn meer van dat soort gedevalueerde woorden, zoals "wetgeving" dat nu "regelgeving" heet, dat klinkt wat minder streng (?)

Overigens heb ik geen idee waarom dat fuseren zou moeten; de burgers van die gementen moeten immers de gemeentelijke lasten zelf opbrengen (???? klopt dat ????); die kunnen zelf wel over een fusie oordelen in bijv. een referendum.
Ik kan me wel voostellen dat de administratieve lasten na een fusie wat lager kunnen worden; 1 gemeentehuis; 1 gemeenteraad etc.