maandag 23 oktober 2006

Bush en Archimedes

Niemand kan mij doen geloven dat Bush ooit teksten van de Griekse filosoof Archimedes (287 - 212 vóór onze jaartelling) gelezen heeft, maar kennelijk heeft hij ook adviseurs met een bredere basis (al begrijp ik niet hoe slimme mensen zo dom kunnen zijn om voor hem te willen werken).

De nieuwe plannetjes (door Bush al op 6 oktober ondertekend) uit de nieuwe National Space Policy suggereren in ieder geval dat het tot een hunner is doorgedrongen dat Archimedes ooit gesuggereerd heeft dat vanaf een punt in de ruimte "de aarde uit haar as gekrikt" zou kunnen worden.

Dit zit ongetwijfeld achter het idee om toegang tot de ruimte te ontzeggen aan iedereen die "vijandig [is] aan de belangen van de V.S.". De inleiding stelt dan ook dat "Actievrijheid in de ruimte even belangrijk is voor de V.S. als macht in de lucht en op zee".

Het regime belooft (volgens een artikel in de Washington Post) dat "deze politiek niet bedoeld is voor het ontwikkelen of gebruiken van wapens in de ruimte. Punt."

Ik vertrouw die belofte voor geen cent. De laatste jaren is de leugen vaste prik geworden in de officiële meldingen van het Witte Huis. Bovendien lijkt het me onmogelijk om zonder wapens te verhinderen dat "vijandigen" gebruik zullen maken van de ruimte. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat Bush een raketlanceerplaats in Rusland of China zal durven te bombarderen, maar ik zou niet verbaasd zijn als er ook nu al satellieten zijn met een krachtige laser, waarmee "vijandige" satellieten kunnen worden uitgeschakeld.

Geen opmerkingen: