woensdag 18 oktober 2006

Verdient de EU wel een feestje?

BBC News meldde gisteren dat een Poolse student van 26 jaar oud (Symon Skrzypczak) een wedstrijd heeft gewonnen voor het ontwerp van een logo ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de EU. Hij heeft daar zelfs een prijs van € 6.000,00 voor gekregen!

Laat ik maar niet zeuren (ik heb toch al de naam dat ik veel te veel te zeur) over het feit dat de EU geen 50 jaar oud is, maar dat het Verdrag van Rome in 1957 ondertekend werd (door de Benelux, Frankrijk, de Duitse Bondsrepubliek en Italië). Trouwens: áls dan per se voorgangers worden meegerekend, waarom dan niet begonnen bij de in 1944 door de respectievelijke regeringen in ballingschap gestichte Benelux Douane-Unie (die officieel op 1 januari 1948 van kracht werd)?

Wat ik echter niet voor me kan en wil houden is dat het ontwerp voor mij vooral een wansmakelijk samenraapseltje is van diverse lettertypes, en dat de toevoeging -ongetwijfeld met een diepere bedoeling- van geaccentueerde letters het geheel zelfs onuitspreekbaar maakt.

En eigenlijk weet ik nog niet eens wat er eigenlijk bedoeld wordt. "Together"? Of -en zo ziet het er optisch, vooral door de dikke rode G eigenlijk meer uit- staat er "To get her"? En de volgende vraag is dan uiteraard: wie is dan die 'her'? De 'samenleving' of 'maatschappij' (beide woorden van het vrouwelijk geslacht). Dat is inderdaad behoorlijk gelukt: de EU heeft een mateloze en nefaste greep gekregen op de samenleving.
Alles wel beschouwd is er dus eigenlijk helemaal geen reden om volgend jaar die EU-feestje te vieren!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vermoed dat deze ontwerper heel goed weet waarom het gaat: het moet immers een volmaakt nietszeggend logo zijn, anders storen allerlei instanties en landen zich er weer aan en worden er weer maanden Europeese vergadertijd aan dit onderwerp verkwist.

Ik denk hierbij aan wat is gebeurd met de schilderijtjes die vroeger in de trein waren aangebracht, en wel in het bijzonder aan "snijden aan gras" (van Westerik). Het deed me telkens een genoegen om dat schilderij te zien, maar er klaagden mensen "dat ze het zo een eng schilderij vonden" en de NS heeft alles vervangen door nietszeggend gekliederde vegen dan wel gestileerde schoenendozen met armpjes en beentjes. Ook niet om aan te zien. Feitelijk zou ik nu bij de NS moeten klagen over de onbenulligheid van de plaatjes waaraan ik me stoor, maar ik reis te weinig met de trein...

Dit logo lijkt geheel in die geest ontworpen.

en goed zeuren is niet slecht!