vrijdag 13 oktober 2006

Is de regering écht zo bezorgd om onze veiligheid?

Na vier jaar zuchten onder het bewind van Balkenende & kornuiten is het wel duidelijk dat de 'regering' zélf wel bezorgd is om haar eigen veiligheid, of liever gezegd: haar eigen toekomst. Om het eigen hachje te redden wordt gelogen, verdraaid, gekonkeld, (waar nodig) gezwegen, en vooral verontwaardigd gereageerd op de waarheid.

De veiligheid van het Nederlandse volk is -in de ogen van de Balkenbende iets volstrekts anders. Ja, we krijgen van alle kanten te maken met terreurpreventie à la Bush. Een 'terreuroefening' in de Amsterdamse metro, reclamespotjes op tv met een vreselijke oranje (alleen die kleur al!) achtergrond over 200.000 mensen die waken over onze veiligheid. Als ergens een tas staat moeten we de conducteur waarschuwen, zodat de passagier die van het toilet komt meteen in de boeien geslagen kan worden. Kortom, er wordt van alles gedaan om ons er maar van te doordringen dat de toestand levensgevaarlijk is, in de hoop dat we dan vanzelf begrijpen dat we ons in een dergelijke noodsituatie niet druk moeten maken om onze burgerrechten, en dat het maar tot ons doordringt dat al die moslims in Nederland toch vooral vreselijk eng zijn.

Iedereen heeft een legitimatiebewijs nodig, zelfs oude bedlegerige mensen die hun bed pas weer uitkomen wanneer ze begraven worden, omdat anders hun girorekening afgesloten wordt en ze dus voortaan kunnen fluiten naar hun AOW. We kunnen via onze GSM's gevolgd worden, via onze pinpassen kan ook nagegaan worden waar we ons bevinden (want natuurlijk wordt geregistreerd waar we die passen gebruiken), binnenkort komt er een OV-chip, waarmee elk ritje in het openbaar vervoer gecontroleerd kan worden - nog afgezien van het feit dat een onderbroken lange reis voortaan gerekend wordt als twee (of meer, afhankelijk van het aantal onderbrekingen) minder lange (en dus relatief duurdere) reizen, plus nog het feit dat we er maar op moeten vertrouwen dat inderdaad niet willekeurige (hogere) bedragen worden afgeschreven.

En vanmorgen in de trein zakte mijn broek helemaal af (gelukkig had ik nog een zitplaats) toen ik in de Metro las dat het Minus-terie van Binnenlands Gestuntel geen geld over heeft voor sirenes die de burgers moeten waarschuwen wanneer er rampen plaatsvinden. Van de 23 aangevraagde sirenes (bijvoorbeeld voor nieuwbouwwijken) heeft het minus-terie er naar drie toe willen wijzen.
Iemand van het minus-terie legt uit dat -als ik hem tenminste goed begrijp- die sirenes nergens voor dienen, want mensen die de sirene horen weten immers niet wat er aan de hand is.

Overigens had ik altijd het idee dat die sirenes niet alleen waarschuwden voor een ramp, maar dat het ook de bedoeling was dat mensen in een dergelijke situatie een lokale radiozender zouden aanzetten, waar ze dan uitvoerig geïnformeerd zouden worden.

Omdat de sirenes dus niet voldoen (volgens de visie van het minus-terie) zijn ze nu bezig met een test, waarbij "burgers dan een sms [ontvangen], waarin staat wat er aan de hand." [is - neem ik aan]. Dat betekent vermoedelijk dat iedereen voortaan ook verplicht een GSM moet hebben, en sterker nog - constant ingeschakeld moet hebben. Krijgen we dan ook voortaan een boete als we bijvoorbeeld met een GSM met een lege accu zitten?

Volgens een kanttekening bij het artikel kost een sirene € 40.000. Tja, dat geld hebben ze niet met al die megalomane projecten die kennelijk nodig zijn voor het welzijn van de burgers (... althans in ieder geval voor de aandeelhouders van sommige grote bedrijven). En misschien krijgen ze wel geld van de telecombedrijven.
IK vind het in elk geval een flut-idee. Ik heb wel een GSM, maar die gebruik ik uiterst zelden (bijvoorbeeld als ik op vakantie ben). Ik hoef niet altijd gebeld te kunnen worden, ik wil niet op elk moment bereikbaar zijn. Sterker nog: ik heb al meer dan genoeg van alle halve gesprekken die ik in de trein andere mensen hoor voeren.


Maar inderdaad, het probleem dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten signaleert bestaat, en het bestaat al lang, erg lang. Wanneer ik thuis ben kan ik bij de maandelijkse sirenetest de sirene soms horen: uit het volgende dorp, mits er oostenwind staat en mits ik mijn balkondeuren open heb - en natuurlijk mijn radio niet te hard staat. En er moet niet tegelijkertijd een trein langs rijden (loopt langs hetzelfde dorpje van de sirene).

Geen opmerkingen: