vrijdag 5 augustus 2005

Christelijke huichelarij viert hoogtij

In opdracht van het onafhankelijke (wie zegt dat het onafhankelijk is, en wat verstaat diegene daaronder?) weekblad Binnenlands Bestuur is een mini-onderzoekje gehouden onder een paar honderd Nederlanders van 18 jaar en ouder. Daaruit zou blijken dat zo'n 63% een wettelijk verbod wil op het dragen van een hoofddoek door amtenaren, en zelfs 80% steunt op een of andere manier het idee dat bij wet het dragen van islamitische kledij door ambtenaren verboden moet worden. (Brabants Dagblad vandaag)

Ofschoon dit een niet-representatief onderzoek is (kan zijn bij zo weinig geënquêteerden) ben ik bang dat de conclusies best eens zouden kunnen kloppen. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom 'men' zich zo druk maakt over hoofddoekjes bij ambtenaren, waarbij ik me nog voor kan stellen dat dit bij geüniformeerde ambtenaren niet wenselijk is (netzomin trouwens als een felrode stropdas bij een politie-agent). Echter ook personeel van bijv. de plantsoenendienst en koffiedames op het gemeentehuis zijn ambtenaren.

Heb ik ooit eerder bezwaren gezien tegen mensen die kettinkjes met kruisjes om hun nek hebben hangen? Het dringt niet écht door bij de botteriken, maar hoe meer gezeurd wordt over hoofddoekjes, hoe meer moslimmeisjes met karakter zich zullen willen verzetten tegen de kneuterige en kortzichtige gruttersmentaliteit van een groot deel van de Nederlandse massa, en juist een hoofddoekje gaan dragen.

Kijk kotsverdomze toch eens verder dan je neus stomp is: kijk hoe meisjes met een hoofddoekje in een strak truitje, met een minirokje en op hoge hakken lopen. Wat is hier mis mee? Waarom wordt er niet moeilijk gedaan over mannen met domme baseballpetten op hun kop, ook binnenshuis? Is dat soms wel normaal?

Het lijkt me trouwens wel eens interessant om te laten onderzoeken wat "islamitische kledij" is. De omschrijving suggereert dat er een verband bestaat tegen kleding en geloof, en dat lijkt me erg gevaarlijk gezien de grondwettelijke vrijheid van godsdienst. Overigens, dragen christenen "christelijke kledij"? En wat is dat dan? Hoeden, stropdassen, jeans, colbertjes? Moeten die dan ook verboden worden? Lijkt mij wel! Maar eh... hoe zit het dan met moslims die jeans dragen...?

Ik ken in mijn eigen werkkring tientallen moslimmeisjes met hoofddoekjes, die ik net zo vertrouw als mijn 'autochtone' collega's en waar ik -als man- gewoon een gesprek mee kan voeren (ja, ook over persoonlijke zaken) - en nee: géén onbetrouwbare of enge moslims. Ik ben eerlijk gezegd banger van wat de zogenaamde christenen van het Balk- en Zalmkabinetje allemaal uithalen. Hun beleid zal meer doden tot gevolg hebben dan we te vrezen hebben van 'de' moslims.

En vergeet niet, dat er best enge moslims zullen zijn, en enge Surinamers, en enge Verenigdestaters, maar dat er evengoed ook enge Nederlanders zien, met nette pakken en schone overhemden en wat al meer...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Kruisjes en kettinkjes kun je niet vergelijken met hoofddoekjes! Je lult!

Dwarslezer zei

Een iets genuanceerder standpunt zou de discussie kunnen helpen, maar dit soort commentaar heeft geen enkel nut - behalve misschien dat het je een kick geeft om te zeggen dat iemand anders 'lult'.

Ik moet toegeven dat je 'kettinkjes' niet kunt vergelijken met 'hoofddoekjes' (maar dat had ik dan ook niet gedaan).

Als je overigens misschien bedoelt dat kruisjes iets met religie te maken hebben en hoofddoekjes niet, dan heb je gelijk. Maar ik ben bang dat je dat niet bedoelt...

Anoniem zei

Ik ben het roerend met je eens.

Ik ben het trouwens eigenlijk altijd roerend met je eens :-)