woensdag 31 augustus 2005

Leuke subsidie voor olieboeren

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die intussen nog niet begrepen hebben dat de oorlog, die de VS tegen alle internationale regels in Irak gestart zijn, met de steun van een aantal andere enge regimes zoals dat van Balk & Zalm en dat van de erfgenaam van het Franco-fascisme (Aznar) niets meer om het lijf had dan het installeren van een pro-USA marionettenregime en vooral het verkrijgen van controle over de enorme olievoorraden in Irak.

Het
Institute for Policy Studies heeft vandaag een studie gepubliceerd over de door deze oorlog veroorzaakte kosten, zowel voor de Verenigde Staten als voor Irak en de rest van de wereld. Die kosten zijn niet mis. De totale kosten (ten laste van de VS) voor de oorlog in Irak worden nu al geschat op meer dan 700 miljard dollar. De oorlog in Vietnam (die veel langer duurde) kostte in totaal (omgerekend naar de huidige dollars) 600 miljard dollar.
Tot nu toe heeft de oorlog in Irak per Verenigdestaatse burger al $ 727 gekost, waardoor het nu al de duurste militaire operatie van de VS is geworden in de laatste 60 jaar.

Wie het hele rapport wil lezen kan het vinden door hier te klikken.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om deze oorlog te herleiden tot kille cijfertjes en bedragen!. Ik wil er alleen de aandacht op vestigen hoeveel Bush (en laten we ook zijn medeplichtigen niet vergeten!) over heeft voor zijn olievriendjes uit Texas: mensenlevens tellen uiteraard niet, maar dat heeft hij gemeen met figuren als Cæsar, Napoléon en Hitler (zie je het, Condo Rijst? Bush en Hitler in één zin, en hier nog een keer!). Het interesseert hem ook niet dat de enorme bedragen die aan dit walgelijke avontuur besteed worden de Verenigdestaatse bevolking steeds armer maken.
Wat moet hij wel niet krijgen van de olieboeren en de wapenfabrikanten? Of hoe wordt hij door hen onder druk gezet? Is hij misschien homo en chanteren ze hem daarmee? Of is er misschien ergens een filmpje gevonden, waarop hij 'fuck you' zegt?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

flikker nou toch gauw op

Wat ik gehoord heb (en dat wil natuurlijk niks zeggen, want ik hoor zoveel, en de helft daarvan is klinkklare onzin, en als het uit Den Haag komt en positief klinkt is het zonder uitzondering altijd een pertinente leugen, neem daar maar vergif op in).

Wil je weten wat ik gehoord heb?
Okee, hier komt-ie: Bush, Balk, Blair en al die ongezonde staatskoppensnellers zijn een stel heuse flikkers, en wel van het vreselijkste soort, relnichten (en daarmee wil ik homo's niet beledigen al was het maar omdat ik er een heel stel als mijn vrienden beschouw).

Deze oude of herboren christenen (angelkaantjes, griffen of toffelemonen, allemaal een pot dogmatisch analfabetisme), B, B, B, en aangelikte kontkruipers, mogen dan allemaal wel getrouwd zijn, maar wat zegt dat over hun pikgedreven hobbies?

En wat er allemaal nog meer verteld werd zal ik maar niet onthullen, het klonk zo onwaarschijnlijk dat het wel waar moet zijn.
Goed, een lichte suggestie wil ik niet voor me houden: er zouden filmpjes (chanteerbare waar, ja) bestaan die het begrip 'bevriend staatshoofd' een nieuwe betekenis geven, in een wat donkerbruin verband ...

Iets heel anders, maar niet heus, het begrip 'uit de kast komen' moet (andersom) ook weer opnieuw gemunt worden, want dat is wat balk en zalm en die andere reetkevers maar eens snel zouden moeten doen, uit dat kabinet komen, beter gezegd, de fik in dat hele zootje wormstekig hout, hop, en al die naar zelfverrijking stinkende zakken en miepen het land uit wegens ongewenste staatsvijandige activiteiten (of is dat misschien wat dubbelop?).

Anoniem zei

vrouwtjes met tunnelvisioenen

De subtiliteit die mijn collega-commentator De AutoGraaf meestal ten toon spreidt (en ook hierboven) benadert het volgspot-effect van een batterij bouwlampen op een podium van een vierkante meter, maar werkt daardoor heel vaak erg verhelderend.

Wat me bijvoorbeeld trof was de zinsnede dat de B-misleiders allemaal getrouwd waren, maar dat dat nog niks zei over hun slaapkamergedrag.
Wie zou er met zo'n (als compensatie over lijken gaand) minderwaardigheidscomplex getrouwd willen zijn? Je zou zo denken dat geen vrouw bij haar volle verstand zich zou kunnen scharen achter zo'n man.
Ach juist, daar, ik zeg het zelf: geen vrouw bij haar volle verstand, want geen van die vrouwen ís natuurlijk bij haar volle verstand, want ze zijn allemaal opgevoed door frustraten en castraten, en daardoor gehersenspoeld in het beperkte wereldbeeld dat die -aten zich konden veroorloven om niet gillend gek te worden of zelfmoord te plegen.
Een vrouw met gezond verstand begrijpt dat creëren en re-creëren begrippen zijn die er principieel niet van uitgaan dat je eerst al het bestaande moet vernietigen om creatief te kunnen zijn.
Als ik te gecondenseerd schrijf (zo noemt Nico dat) moet je me maar om uitleg vragen, hier volgt mijn e-mailadres: "np.vreeswijk[AT]xs4all.nl".

Wat me eigenlijk het meest bevreemdt in het verhaal van de geldverslindende oorlogsmachine is dat regeringen, nee, regimes is echt een beter woord, een oorlog willen (om welke onbenullige reden dan ook), bevolkingen willen geen oorlog, die willen gewoon rustig leven, tóch komt die oorlog er, en de bevolkingen worden gedwongen om al hun geld eraan te spenderen, tot ze bij wijze van spreken geen nagel meer hebben om hun kont te krabben (het Nederlands is een mooie taal), terwijl de regimes er onbehoorlijk veel rijker van worden.

De opmerking dat het hoog tijd wordt voor dat deel van de Nederlanders (een enkele salon-allochtoon meegerekend) om op te rotten uit de staatsstallen (die overigens al tijden afgrijselijk stinken naar eigendunk en onopgeruimde stront) kan ik van harte onderschrijven, kortom: flikker nou toch gauw op.

Voor hen wellicht de volgende taalkundige verheldering: democratie komt van het Griekse woord dèmokratia met de betekenis het volk regeert; het woord is dus níét gevormd uit de Griekse woorden dèmos (het volk, de volksvergadering) en krazein (schreeuwen, overschreeuwen), en al helemaal niet van dèmio-pratos (openlijk/publiekelijk verkocht, waarbij dèmios 'het volk betreffend' betekent), maar dat is wél hoe het regime de democratie interpreteert, het volk overschreeuwen en het land in de uitverkoop doen.

Om even bij de Griekse les te blijven: kraipaláomen (daar hebben wij een behoorlijke kater van).