dinsdag 30 augustus 2005

Diep treurig die VS

Vanmiddag zag ik op mijn Teletekst-screensaver een berichtje langskomen dat er 55 doden waren gevallen ten gevolge van de orkaan Katrina.

En daarnaast zie ik dan zojuist in de Vanguardia (uit Barcelona) dat er minstens 56 doden zijn gevallen tengevolge van een bombardement in het westen van Irak door de VS.

Ik weet het, je mag de door een natuurramp veroorzaakte doden niet vergelijken met door een onrechtmatig bombardement (wat voor mij uiteindelijk op hetzelfde neerkomt als een terroristische aanslag, in dit geval zelfs een terroristische aanslag door een 'democratische regering') vermoorde mensen, maar het is wel heel macaber als je dan ziet dat aan beide kanten ongeveer evenveel doden zijn gevallen. Het lijkt bijna alsof de VS de Irakezen hebben willen straffen voor de slachtoffers van deze orkaan...

Waarschijnlijk zie ik het allemaal veel te somber, want volgens Verenigdestaatse militairen is er bij deze bomaanslag één lid van Al Q'aida om het leven gekomen (Toch geweldig efficiënt, die precisiebombardementen: bijna 2% succes!) - al is het dan extra droevig om te zien dat er aan beide kanten 55 onschuldigen het leven verloren hebben...

Zou Bush, die tenslotte bijgelovig (en/of schijnheilig) genoeg is om zich christen te noemen, hierin misschien ook een vingerwijzing zien van zijn god? Als een symbolische straffe gods? Als dat zou kunnen!

Geen opmerkingen: