dinsdag 28 november 2006

De Telegraaf en de Democratie

Ik had niet gedacht dat ik me ooit druk zou maken over De Telegraaf, maar de burgerlijke vrijheden in Nederland (en elders) zijn véél belangrijker dan mijn persoonlijke voorkeur op het gebied van de pers.

Het Nederlandse minus-terie van justitie (justitie?) heeft besloten twee Telegraaf-journalisten (Bart Mos en Joost de Haas) te gijzelen omdat ze geciteerd hebben uit geheime stukken en ze -héél terecht!- hun bronnen niet bekend willen maken.

De NVJ (Nederlandse vereniging van Journalisten) is een handtekeningenactie begonnen ter ondersteuning van deze journalisten. Ik wil graag iedere democraat in Nederland oproepen om de petitie te downloaden, te ondertekenen en te versturen.

Het mag niet zo zijn dat de persvrijheid in Nederland ondergeschikt mag worden gemaakt aan een of andere ziekelijke bedilzucht bij de Nederlandse overheid, die alleen bedoeld is om de eigen fouten toe te dekken. De publicatie van de twee ingesloten journalisten was immers juist bedoeld om aan te tonen dat geheime AIVD-gegevens in de criminele wereld waren terechtgekomen. De schijnheilige reactie is extra opvallend omdat met name de AIVD en functionarissen van Justitie kennelijk niet zoveel waarde hechten aan de geheimheid van hun gegevens - gezien de talloze achteloos kwijtgeraakte computers, laptops en USB-sticks...

Zie voor meer achtergrondinformatie bij deze gijzelingszaak - en voor gezaghebbende personen die hiertegen bezwaar maken - de website van De Telegraaf.

Geen opmerkingen: