zondag 12 november 2006

Misschien een beetje nuanceren, ANP?

De Observer Music Monthly publiceert vandaag zijn 'gay weekly', waarin Elton John en Jake Shears van de Scissor Sisters uitleggen wat het betekent om homosexueel te zijn. Het volledig interview wordt gepubliceerd in de Observer.

Elton John vertelt daarin dat "Ik denk dat godsdienst altijd geprobeerd haat te projecteren op homosexuelen. [...] Maar er zijn zo veel christenen die ik ken en die homo zijn en die van hun godsdienst houden."

"Ik kan niet tegen welke soort racisme of godsdiensthaat dan ook. Er is zo veel fucking negativisme onder de mensen. Vroeger werden homosexuelen in een kast gestopt, maar nu doen ze dat met [bepaalde] mensen op grond van hun godsdienst. Wij als musici zouden juist moeten proberen de mensen bij elkaar te brengen."

"Vanuit mijn standpunt zou ik godsdienst volledig uitbannen, ook al heeft die sommige prachtige dingen, [...]. De werkelijkheid is dat georganiseerde godsdienst niet lijkt te werken. Mensen worden veranderd in haatdragende lemmings, bepaaldelijk zonder medeleven."

"De wereld stevent bijna af op een Derde Wereldoorlog en waar zijn nu de leiders van elke godsdienst? Waarom houden ze geen conclaaf; waarom komen ze niet bij elkaar?"

De Metro en bijv. het Algemeen Dagblad vatten dat -op last van het ANP- echter wel erg beknopt samen onder de kop Elton John bepleit verbod op religie (resp.: Elton John: 'verbod op religie') omdat deze 'geen ruimte [biedt] voor compassie en [aan]zet [...] tot haat tegen homoseksuelen". Ik kan me voorstellen dat iemand dat denkt, maar het is niet wat Elton John gezegd heeft, zoals uit de enkele bovenstaande citaten blijkt.

Ook ik vind dat veel godsdienstige genootschappen zich aan het genoemde schuldig maken, maar het gaat mij eerlijk gezegd toch nét iets te ver om godsdienst op zichzelf te verbieden. Het zou al heel wat zijn wanneer kerkgenootschappen verboden zouden worden (al lijkt het me bijvoorbeeld erg moeilijk om vanuit Groot-Brittannië -of Nederland- het Vaticaan te verbieden). Het zou al erg mooi zijn wanneer bijvoorbeeld het bijzonder onderwijs verboden zou worden, waardoor het voor de diverse religieuze secten onmogelijk zou worden om kinderen te indoctrineren.

Nog een belangrijke stap vooruit zou zijn om voor godsdienst niet langer een gulle uitzondering te maken in de (grond)wet.

Geen opmerkingen: