woensdag 1 november 2006

Waarom wil de minus-ter steun voor dagbladen?

Minus-ter Van der Hoeven (van o.a. Media) heeft beloofd dat ze wil laten onderzoeken of dagbladen steun kunnen krijgen.

Ik heb grote bezwaren tegen een dergelijke steun. Niet omdat die steun uiteindelijk uit mijn zak komt, terwijl ik zelf ook al betaal voor het abonnement van mijn dagblad. Ook niet omdat het (zoals ik afleid uit de reactie van Metro-directeur Silvio de Groot) oneerlijk zou zijn tegenover de gratis kranten.

Mijn bezwaar is dat het vooral dan nóg moeilijker voor de kranten zal zijn om subjectief te berichten (het spreekwoord "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" is in deze context veelzeggend). Ik wil hiermee overigens beslist niet zeggen dat er tegenwoordig nog sprake is van objectieve berichtgeving in de stuk voor stuk neoliberaal (= kapitalistisch) georiënteerde Nederlandse dagbladen, die zich allemaal (een enkel commentaar daargelaten) volledig ondergeschikt maken aan de gekleurde berichtgeving van het Algemeen Nederlands Propagandabureau.

1 opmerking:

Anoniem zei

Misschien is mijn geheugen niet in orde, maar ik dacht dat alle dagbladen al ruim gesubsidieerd werden ! Dat maakt het voor mij ook zo moeilijk om de berichten op waarde te schatten...