donderdag 19 februari 2009

'Big Brother' zit ons steeds meer op de huid...



Naar aanleiding van het bovenstaande filmpje, zou ik graag nog even willen herhalen wat ik op 2 juli 2005 al schreef in mijn artikel Systeem voor betrouwbaarheidsselectie:
Het zou mij eerlijk gezegd niets verwonderen, wanneer de nieuwe digitale TV's voorzien zijn van een camera en een microfoon, zodat - zoals in George Orwells roman 1984 - het regime ('Big Brother') ons in de gaten kan houden.
In eerste instantie vroeg ik me bij de eerste verhalen over de digitale mogelijkheden af of wij -de consumenten- wel geïnteresseerd waren in de 'interactiviteit', die we hiermee zouden krijgen, maar ik denk dat ik nu begrijp dat het er niet om gaat dat daarvan door onszelf interactief gebruik gemaakt wordt, maar dat de diensten voor 'onpatriottistische activiteiten' dat kunnen doen.
Het wordt dus, als je een nieuwe TV hebt, zaak om niet alleen de uit-knop te gebruiken als je niet wilt kijken, maar ook de antenne en de stekker los te koppelen - ofschoon dat natuurlijk ook gedetecteerd zal worden, en automatisch verdenking zal oproepen...

Geen opmerkingen: