donderdag 28 juli 2005

Nederlands regime strafrechtelijk te vervolgen

Minister Donner heeft deze week een wijziging van het Wetboek van Strafrecht naar buiten gebracht. Hierbij komt een straf te staan op 'het goedpraten, bagatelliseren of ontkennen van ernstige misdrijven, zoals terrorisme, oorlogsmisdaden of misdrijven die in de Tweede Wereldoorlog zijn begaan'. (NRC/Handelsblad vandaag)

In eerste instantie heb ik best moeite met dit wijzigingsvoorstel, want het is maar net wat je waaronder verstaat. Wanneer ik begrip heb voor de acties van Iraakse verzetsstrijders tegen de Verenigdestaatse bezetting van hun land, dan kan ik gemakkelijk met wat interpretatieve aanpassingen van mijn woorden worden beschuldigd van 'goedpraten van terrorisme'.

Van de andere kant opent dit ook wel uitgebreide perspectieven. Het Nederlandse regime steunt immers nog steeds de illegale aanval op en bezetting van Irak, ofschoon iedereen die niet helemaal geïsoleerd leeft weet dat die oorlog met valse bewijzen en argumenten gestart is. Ik ben benieuwd of het recht op dit punt ook weer verkromd wordt - of is er misschien toch een rechter die wel principieel blijft?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als jij begrip hebt voor die Irakezen...!!! zou ik toch maar eens naar de psychiater gaan!!

Dwarslezer zei

En in antwoord daarop heb ik een tip voor jou die wél zinnig is: lees eens iets over de Tweede Wereldoorlog (en dan mag je je wat mij betreft tot de Tweede Wereldoorlog in Nederland), dan zie je de parallellen. Duitsland valt Nederland binnen om economische redenen (zogenaamd om 'Lebensraum', maar de voor de handel interessante positie met de haven van Rotterdam is belangrijker!), net zoals de VS Irak binnengevallen zijn voor hun oliebelangen. Net zoals Nederland in 1940 geen enkele bedreiging vormde voor Duitsland, vormde Irak ook geen bedreiging voor de VS (is gebleken uit eigen onderzoek van de CIA). Net zoals de nazi's in Rotterdam 10.000-en vermoordden, zo bombardeerden de Verenigdestaters ook 10.000-en bewoners van Baghdad de dood in. Net zoals Hitler in Nederland een marionettenregering instelde, heeft Bush dat in Irak gedaan. En net zoals het Nederlandse verzet probeerde de bezetters op alle mogelijke manieren dwars te zitten (waarbij geweld niet geschuwd werd) proberen veel Irakezen ook de bezetters uit hun land te verjagen. Dat er enge groepen zijn die proberen daar munt uit te slaan is erg jammer, maar in eerste instantie ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de illegale bezetter.

En dat wil niet zeggen dat ik een fan was van Sadam Hussein (verre van dat), maar er lopen meer dictators rond op de wereld en daartegen wordt door de VS niets ondernomen - integendeel: Fidel Castro, die de schofterige dictator Batista verjoeg, is vanaf het eerste moment het doelwit geweest van aanslagen en andere dwarsliggerij van de kant van de VS en de rest van het 'vrije Westen'.