maandag 25 juli 2005

Spoorlogica

Uit de nieuwsbrief van het consumentenprogramma Kassa (dat het nieuws weer heeft van het ANP) begrijp ik dat de spoorsector treinen in de late avonduren wil schrappen om zo onderhoud aan het spoor mogelijk te maken. Een proef waarbij overdag treinen geschrapt werden is mislukt, omdat de reizigers er te veel last van hadden.

En door in de late avond treinen te laten vervallen zouden de reizigers minder hinder ondervinden? De logica hiervan ontgaat mij. Misschien minder reizigers, maar niet minder hinder!

Wanneer overdag een trein uitvalt (wat maar al te vaak gebeurt: is het niet door onderhoud, dan is het wel door draadbreuk, een sein- of wisselstoring, door een niet-verschenen conducteur, door blaadjes, regen, sneeuw of te sterke wind) is dat hinderlijk, maar met een trein van een uur later kom je dan ook nog wel op je bestemming.

Door 's avonds treinen te laten vervallen is het best mogelijk dat mensen niet meer thuis kunnen komen. Hoe denkt de NS dat op te lossen? Of wordt dat gewoon een gevalletje 'jammer maar helaas'?

1 opmerking:

Anoniem zei

NS spoort niet

Dat is niks nieuws, want NS spoort al niet meer sinds de privatisering (hou me ten goede, daarvóór was het ook niet alles) en sinds er besloten is om het Openbaar Vervoer te stimuleren (had in de verte iets met het verbeteren van het milieu te maken, geloof ik).

Als ik me goed herinner, begon het met prijsverhogingen, de invoering van de dure strippenkaart (sowieso één strip prijsverhoging per bus- of tramrit) en het laten vervallen van zogenaamd onrendabele lijnen. In het gebruik van die lijnen was niks veranderd, dus die waren waarschijnlijk altijd al onrendabel, maar dat maakt niks uit voor een Staatsbedrijf, omdat dat niet op winst gericht is, die lijnen lagen daar omdat het Openbaar Vervoer voor iedereen beschikbaar moest zijn.

Wat het gevolg was van al deze maatregelen is dat er inderdaad wat duidelijkheid werd verschaft over de toename van het kostenplaatje van het vervoer, maar om nou te zeggen dat daarmee het Openbaar Vervoer werd gestimuleerd, nou nee. De autolobby kon in de handen wrijven, want de ex-gebruikers van de opgeheven onrendabele lijnen bleven natuurlijk niet thuis zitten omdat er geen trein of bus meer reed, nee, die schaften (tweedehands) auto's aan, waardoor het rijk meer accijns op benzine binnenkreeg, meer wegenbelasting ving en er extra files ontstonden en dus (nog zo'n omgekeerde wereld-smoes) moesten er extra asfaltlinten door het land getrokken worden, van alle kanten werd het milieu dus ook nog eens extra belast.

NS support ook niet echt

Maar we zijn er nog niet.
In de loop van de jaren vindt de NS de trein opnieuw uit, eerst met vierkante wielen (had iets met bladval en regen te maken, er was namelijk iets nieuws in onze kontreien opgestaan, de herfst), toen moesten er rondjes om de kerk gereden worden (vaker overstappen voor de reiziger, maar het had één voordeel, de machinist wist precies hoeveel koeien van boer A. er graasden in het land van boer B.), de NS vond het privatiseren maar wat leuk, dus steeds meer afdelingen en onderafdelingen werden in afzonderlijke bedrijven gestopt (en die spraken allemaal andere talen, dus ja, dan gaat er weleens wat mis met afspraken en zo) en dus kon er steeds meer verantwoordelijkheid over disfunctioneren verdwijnen in een spinnenweb van competenties en zeg maar, onwil om een goed product af te leveren (of had ik hier onkúnde moeten schrijven), er was sprake van haalbare targets (het Nederlands is blijkbaar niet langer in staat om begrippen helder weer te geven, vandaar mijn spottende tussenkopje) en meer van dat soort wassen neuzen (want een trein die drie, nee vijf, nee minder dan tien minuten te laat aankomt of vertrekt telt mee als "volgens het dienstrooster", en een trein die meer dan een half uur vertraging heeft, valt uit, heeft dus ineens geen vertraging meer, want rijdt gewoon niet), want we moeten de workability van het geheel wel op de juiste manier spotten.

Het moge duidelijk zijn: om het Openbaar Vervoer te stimuleren moet de privatisering van NS in alle facetten worden teruggedraaid (en alle onrendabele lijnen weer afgestoft), bus- en trammaatschappijen moeten opgenomen worden, tot er uiteindelijk (weer) sprake is van een volkomen Staatsbedrijf.
De naam (van de spoorwegen althans) hoeft niet te wijzigen:
NS = Nederlands Staatsvervoer