zaterdag 2 juli 2005

Systeem voor betrouwbaarheidsselectie

In Amsterdam zijn met ingang van gisteren in ieder geval twee zenders van de kabel gehaald, die misschien niet voor veel mensen interessant zijn, maar wel voor bepaalde mensen de enige mogelijkheid waren om op een gemakkelijke manier op de hoogte te blijven. Ik bedoel TVE Internacional (het internationale programma van de Spaanse publieke omroep) en RAIUNO (het eerste publieke kanaal van Italië). Dat zal wel gebeurd zijn om plaats te bieden aan het zoveelste overbodige commerciële kanaal...

Mensen die om een of andere reden toch naar die zenders willen kijken hebben geen andere mogelijkheid dan het installeren van een satellietschotel, want de digitale opties bieden helemaal geen alternatief - daarop ontbreken zelfs BBC 1 en BBC 2!

Op deze manier wordt het voor de AIVD en andere CIA-filialen wel héél gemakkelijk om vast te stellen wie betrouwbaar zijn, en/of wie niet aangepast zijn. Immers mensen met een schotelantenne zijn ofwel allochtonen, ofwel niet-geassimileerde Nederlanders (zoals ikzelf, al heb ik dan nog geen satellietantenne, maar dat komt omdat ik meer een radio- dan een TV-mens ben). En zo wordt geprobeerd van Nederland steeds meer een gestandaardiseerd land te maken.

Het zou mij eerlijk gezegd niets verwonderen, wanneer de nieuwe digitale TV's voorzien zijn van een camera en een microfoon, zodat - zoals in George Orwells roman 1984 - het regime ('Big Brother') ons in de gaten kan houden.
In eerste instantie vroeg ik me bij de eerste verhalen over de digitale mogelijkheden af of wij -de consumenten- wel geïnteresseerd waren in de 'interactiviteit', die we hiermee zouden krijgen, maar ik denk dat ik nu begrijp dat het er niet om gaat dat daarvan door onszelf interactief gebruik gemaakt wordt, maar dat de diensten voor 'onpatriottistische activiteiten' dat kunnen doen.
Het wordt dus, als je een nieuwe TV hebt, zaak om niet alleen de uit-knop te gebruiken als je niet wilt kijken, maar ook de antenne en de stekker los te koppelen - ofschoon dat natuurlijk ook gedetecteerd zal worden, en automatisch verdenking zal oproepen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn angst is niet zozeer dat Big Brother toezicht op ons houdt door middel van microfoontjes en camera'tjes die worden of zijn ingebouwd in (digitale) televisies, want de techniek is al lang veel verder dan dat.

Gene Hackman speelde méér dan dertig jaar geleden een geluidsexpert in The Conversation (1974, Francis Ford Coppola) en naarmate die prent zich van het ene op het andere filmwiel rolt worden we geconfronteerd met wat er toen al gebruikt werd in het spionage-wereldje.
De James Bondfilms laten over de decennia heen ook het een en ander aan mogelijkheden zien.

Dus wie garandeert mij dat niet allang elk huis via electriciteitsnet of kabelaansluiting aftapbaar is of afgetapt wordt (indachtig het adagio "al wat de fantasie kan bedenken bestaat, en anders hoeven we er maar op te wachten").

Na de renovatie van mijn woning vond ik in het stucwerk wat glinsterende korreltjes.
Dat zal mica zijn, zei de stucadoor.
Hé, microchips, zei mijn buurman, die draadloos netwerken beheert.

Mijn buurman is een goede kerel, maar hij maakte de buurvrouw gillend gek met zijn wantrouwen aangaande alles wat bedraad kan worden (zoals stickers op verpakte winkelspullen).

Toch heb ik het glinsterwerk wat ik zag uit het stuc gepulkt en over de rest vier lagen latex heen gekwast. "Better safe than sorry", zeg ik maar (ook al is dat geen Nederlands).