zaterdag 16 juli 2005

Zwamneus lult onverstoorbaar door

Zalm en het CDA vinden dat het allemaal best goed zit met de economie. Zalm vindt dat we vooruit moeten kijken: "Terugkijken is geschiedenis". (de Volkskrant vandaag)

En dat is nou juist een van de makkes van dit klotenclubje. Ze hebben nog steeds niet door dat er uit de geschiedenis belangrijke lessen geleerd kunnen worden. Het gezegde dat de geschiedenis zich herhaalt is geen holle frase. Als ik niet geweten had hoe oud dit stelletje leeghoofden is, zou ik denken dat ze 'vernieuwd' onderwijs genoten hebben.

Volgens CDA-se Gerda Verbrug (en ik ga weer terug naar het artikel in de Volkskrant) gaat het best goed: "De beurs trekt al een paar maanden aan, bedrijven maken meer winst en zijn uitgesaneerd en ook de loonkosten zijn aanzienlijk omlaag gegaan."

D66-er Bert Bakker is heel wat realistischer: 'Het gaat verdomde slecht. Bij veel burgers is de knip gewoon leeg". Hij vindt ook dat het financieringstekort wat moet oplopen om de economie aan te jagen - zoals ik zelf al diverse malen betoogd heb - voor het laatst in mijn stukje van eergisteren (Wie sluit Zalm's doos van Pandora?).

Wie de laatste tijd het nieuws een beetje gevolgd heeft, kan verder niet anders dan concluderen dat Verbrug te dom is om voor de duivel te dansen. Er gaan onrustbarend veel bedrijven failliet en dan durft zij nog te beweren dat bedrijven meer winst maken. En het verband tussen economische vooruitgang en aanzienlijk gedaalde loonkosten kan ze ook alleen maar zien door 'ziende blind' te zijn...

Geen opmerkingen: