dinsdag 7 juni 2005

Eenrichtings oogkleppen

Vanaf vandaag (23:58-00:28 op Nederland 3) zendt de RVU een 6-delige televisieserie uit onder de naam «God bestaat niet». De VPRO-gids geeft daarbij de volgend toelichting:
Paul Jan van de Wint praat met zes vooraanstaande wetenschappers over het gevaar, de functie en de absurditeit van het geloof. De zes gesprekken worden gevoerd in de Sint Nicolaas Kerk te Amsterdam. TV Dominee Muntz leidt de programma's in. De gesprekken worden afgewisseld met absurdistische filmpjes over de verschillende aspecten van het geloof.
De Nederlandse RK Kerk en de Protestantse Kerk hebben hiertegen gisteren (volgens de Metro van vandaag) gezamenlijk geprotesteerd, omdat het programma volgens hen "nodeloos kwetsend [is] voor gelovigen".

Het is heel moeilijk voor te stellen hoe deze mensen denken, maar op dit vlak kun je het eigenlijk geen 'denken' meer noemen. Ze volgen de propaganda die ze van jongsafaan per hersenspoeling ingepeperd hebben gekregen. En dat alles op basis van de simpele, maar elke vorm van discussie onmogelijk makende wanregel: «God is almachtig, want dat staat in de bijbel; de bijbel is het woord van god, want ook dat staat in de bijbel.»
Aangezien deze god ook alle mensen geschapen heeft (dat staat ook ... je raadt het al ... in de bijbel) moeten alle mensen eerbied voor hem hebben. In de zogenaamde Gouden Eeuw (en trouwens ook in de Middeleeuwen) liep het slecht af met mensen die het daarmee niet eens waren, en als je sommige opmerkingen hoort (met name in de VS ten aanzien van bijv. abortusartsen of over euthanasie in Nederland) lijkt het alsof er maar al te veel mensen zijn die weer wel graag als lange arm van god zouden willen optreden (al was het alleen maar omdat de bezittingen van de door hen gestraften uiteraard geconfisceerd zouden kunnen worden, al heb ik dat -ook niet in de literatuur over de Inquisitie- nooit als motivatie gezien).

Als ik er goed over nadenk, is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: deze teergevoelige gelovigen hebben ernstige twijfels ten aanzien van hun eigen geloofsvastheid. Ze zijn VRESELIJK bang dat ze misschien door een TV-programma nog meer aan het twijfelen zouden worden gebracht. Dát is vooral het kwetsende van een programma als «God bestaat niet», want het zou hun geloof aan het wankelen kunnen brengen, en daardoor zouden ze hun bestaanszekerheid verliezen.
En naarmate hun god ons niet straft, beginnen ze onvermijdelijk steeds meer te twijfelen aan zijn almacht, of zelfs aan zijn bestaan.

Om hun eigen twijfels te onderdrukken blijven ze daarom ons, de niet gelovigen, maar onafgebroken bestoken met hun propaganda, van niet-vloek campagnes tot kerkdiensten op TV, van uit de VS overgewaaid geneuzel over "Intelligent Design" (een new-agerige variant op het scheppingsverhaal - inderdaad, ook al uit diezelfde bijbel) tot voortdurende verwijzingen naar hun god in allerlei films. Dát is nou 'nodeloos kwetsend', dat irritante superioriteitsgevoel omdat zij lid zijn van de club met de enige ware god...

1 opmerking:

Anoniem zei

Laten we eerst vooropstellen dat mijn geloof mijn geloof is, dat misschien wel ondersteund wordt door wat ik in bepaalde geschriften lees, maar eerst en vooral bestaat uit wat ik daarvan maak.
Daar verandert de rabbi niks aan.

Grappig dat katholieke en protestante clubs protesteren tegen de onschuldige loltrapperij van "TV Dominee Muntz" en vrienden.

Met geen mogelijkheid kan ik me voorstellen dat mensen die naast hun geloof ook nog de beschikking hebben over gezond verstand (dat kan zeer goed samengaan, Dwarslezer) hier aanstoot aan nemen.

Ik raak van zo'n programma niet in een rolstuip van het lachen, maar een verdwaalde glimlach ontsnapte toch wel aan mijn mondhoeken.

En volgende keer kijk ik weer: als dit mijn vijanden zouden moeten zijn, kan ik ze het beste maar goed in de gaten houden.

De kaars van vandaag brandt voor gelovigen zonder humor en andere relativerende vermogens.