vrijdag 10 juni 2005

Schulden weg en dan?

De New York Times publiceert vandaag een artikel over overeenstemming tussen de VS en Groot Brittannië over de kwijtschelding van schulden aan 18 landen. Deze landen moesten, om in aanmerking te komen voor schuldenverlichting "aantonen dat ze stappen hebben ondernomen om de regering te verbeteren, corruptie te verminderen en na te streven wat door de internationale geldschieters beschouwd wordt als een gezonde economische politiek".

Met deze omschrijving kun je nog precies elke gewenste kant op, en het klinkt allemaal bijna net zo nietszeggend als veel artikelen in het ontwerp voor de Europese grondwet. Wat ik bovendien mis zijn maatregelen om te voorkomen dat het geld wordt misbruikt om de wapenindustrie te spekken (wat ongetwijfeld ook wordt beschouwd als 'gezonde economische politiek'). Zie over mijn bedenkingen mijn log Leuk voor de wapenindustrie! van 8 juni.

Het feit dat het niet in het betreffende krantenartikel staat, betekent natuurlijk niet dat er niet wel iets over zou kunnen zijn vastgelegd, maar daarvoor zou ik mijn handen niet in het vuur durven steken...

Geen opmerkingen: